Etmaal 2013: Hyperlocal in de praktijk

AI-gegenereerde afbeelding
AI-gegenereerde afbeelding

Op 1 januari 2012 sloot ik me aan bij het legertje ‘meeschrijvers’ van Dichtbij, de  hyperlokale site van TMG (Telegraaf Media Groep).

Dichtbij is één van de meest ambitieuze hyperlocals ter wereld. In de VS opereren Patch en The Examiner – beide in een beperkt aantal markten. In België heeft Het Belang van Limburg een hyperlokale operatie alleen in haar verspreidingsgebied terwijl in Duitsland MyHeimat actief is – maar ook lang niet overal.

Hyperlokale dekking
Dichtbij wil wel dekkend in heel Nederland zijn. Een echt volledig hyperlokale dekking (alle 2500 plaatsen in alle 410 gemeenten) is nog toekomstmuziek. In de helft van de markten opereert alleen een aggregatie-robot.

In de andere markten is er daarnaast een redactie en dragen ‘meeschrijvers’ bij, maar kleinere plaatsen komen er nog steeds bekaaid af.

Tot dusver schreef ik ruim 40 bijdragen (stukje plus foto) voor Dichtbij Zaanstreek.

Commentaren
Bij Dichtbij zijn tientallen commentaren op je post geen uitzondering. In het paper dat ik op het komend Etmaal van de Communicatiewetenschap presenteer ga in onder meer in op wie er meeschrijven en wie er commentaar geven.

Opvallend in mijn gebied is dat een klein groepje (anoniem) de discussie lijkt te domineren. Ze schrijven vrijwel nooit bijdragen maar posten wel honderden commentaren. Ze reageren vaak op elkaar en vechten persoonlijk vetes uit. Soms lijkt het op een speeltuin voor mafkezen die niet kunnen spellen.

Tijdens een onderzoek in 2 weken op Dichtbij Zaanstreek waren de 10 actiefste reageerers goed voor bijna 70% van alle comments, de actiefste 25 namen ruim 90% van de comments voor hun rekening. 16 reageerders hadden meer dan 100 comments in 2 weken gepost, 4 zelfs meer dan 500.

Winst
Blijf ik volgend jaar meeschrijver? Voorlopig wel. Het gratis-journalistje spelen voor een commercieel bedrijf voelt trouwens niet helemaal goed. Ik wil in ieder geval geen werk doen dat normaal gesproken door echte journalisten zou moeten worden gedaan. Als ze mijn bijdragen zonder betaling door gaan plaatsen in huis-aan-huisbladen kap ik er mee. (En als ze winst gaan maken, ga ik ook eens nadenken over mijn bijdrage daaraan, liever aan mij uitgekeerd dan in GeenStijl geïnvesteerd.)

 

Over Journalismlab

Onderzoek in de context van de digitale wereld

Het lectoraat Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie (JournalismLab) doet aan de hand van diverse thema’s praktijkgericht onderzoek. Hierbij kijken we naar de wederkerigheid tussen drie journalistieke processen: productie, inhoud en effect.

Deel dit artikel:

Lees meer

Thema's

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van Journalismlab en alle ontwikkelingen schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.