Jongeren groeien anno 2023 op in een compleet ander medialandschap dan hun ouders en grootouders. Door de digitalisering en opkomst van internet en sociale media zijn jongere generaties opgegroeid met het idee dat zij altijd en overal nieuws kunnen consumeren. Wat weten we over hoe jongeren tegen nieuws aankijken? En wat betekent dat voor hun nieuwsgebruik en gedrag?
Elk jaar verschijnen er rapporten en wetenschappelijke publicaties over jongeren en de manier waarop ze tegen nieuws aankijken. In opdracht van #UseTheNews Nederland hebben wij een literatuurstudie uitgevoerd op basis van wetenschappelijke onderzoek over jongeren en nieuws van de afgelopen zeventien jaar. Het rapport met de bevindingen is op woensdag 5 april gepubliceerd.
Op basis van bijna tachtig wetenschappelijke empirische artikelen en beleidsrapporten gaan we in op essentiële vraagstukken over hoe jongeren (15-24 jaar) nieuws definiëren, op welke manieren ze nieuws consumeren en gebruiken in hun dagelijks leven en hoe ze nieuws beleven en evalueren. Daarnaast laat het literatuuronderzoek bepaalde (schijnbare) tegenstellingen zien die resulteren in een aantal worstelingen. Aan de hand van deze worstelingen presenteren we een aantal vragen die in bestaand onderzoek nog onbeantwoord blijven. Antwoorden op deze vragen vereist wetenschappelijk vervolgonderzoek naar achterliggende redenen, motivaties en gedragingen van jongeren.
#UseTheNews Nederland is in 2022 opgericht en heeft als doel om Nederlandse nieuwsmedia meer jongerenwijs te maken en Nederlandse jongeren meer nieuwswijs te maken. #UseTheNews is oorspronkelijk een initiatief van het Duitse persbureau dpa en is intussen ook actief in Oostenrijk en Zwitserland.