Wat Wil De Mol?

AI-gegenereerde afbeelding
AI-gegenereerde afbeelding

De meeste Nederlandse uitgevers hadden een buitenlandse investeerder nodig om ze naar rand van de afgrond te brengen. Bij TMG hebben ze dat helemaal zelf gedaan.

De meest recente stunt is de actie van grootaandeelhouder John de Mol om over het bod van het Belgische Mediahuis van € 5,90 per aandeel heen te gaan. De Mol’s Talpa biedt € 6,35. Mediahuis bezit al 17,95 procent van TMG en samen met de aandelen van partner Van Puijenbroek is dat zo’n 60 procent.

De Mol krijgt geen meerderheid. Hij kan hoogstens zand in de machine gooien en er zelf een betere deal uit proberen te slepen (alle radio, meer geld voor zijn aandelen, een positie in de RvB?). In ieder geval gaat hij de zaak vertragen.

Volgens de Belgische zakenkrant De Tijd “wil De Mol van de Telegraaf ‘een multimediaal Nederlands succes’ maken. Hij wil de krant bundelen met zijn vier Nederlandse radiozenders – Veronica, 538, Sky en Radio10 – en zijn belang van 33 procent in tv-groep SBS.”

Onvermeld blijft dat John de Mol al jaren de lakens uitdeelt bij TMG. Via zijn zetbazen, stromannen en paardenfluisteraars als Geert-Jan van der Snoek, Frank Botman (Dasym) en Roland Van Kampen (Jackscompany) kan hij doen wat hij wil.

Hij doet alleen weinig goeds en weet niet wat hij wil. De koers van het aandeel kelderde, de oplage van De Telegraaf daalt sneller dan ooit, de top van de Telegraaf is met ruzie weggestuurd, de journalisten van de regiokranten hebben het vertrouwen in hun hoofdredacteur opgezegd. De sfeer is om te snijden, iedereen klaagt, iedereen lekt.

Het bedrijf wordt ontmanteld, de radio-poot is aan De Mol zelf verkocht (= weggegeven met een pot geld toe), de huis-aan-huisbladen staan in de etalage, de kleurboeken van Keesing moeten worden verkocht, de drukpersen zijn deels afgestoten. Dichtbij is gesloopt. Sky afgewaardeerd. Metro moet vrezen voor de toekomst. Alles onder inspirerende leiding van De Mol’s mannetjes.

Maar wat is de koers? Over-The-Top-video met Talpa? Poezenfilmpjes? Een markt van centen en stuivers voor een concern waar in 2016 560.000 abonnees ruim € 300 per jaar neertelden voor een krant?

De Mol kan niet tegen z’n verlies. De Meest Invloedrijke Mediaman van Nederland kan na Sport7 en de tv-zender Talpa/10 met het ‘nieuws’-programma NSE, TMG aan dat rijtje toevoegen: niet gelukt.

Zijn bod is niet serieus volgens Mediahuis, maar serieus genoeg om de zaak op te houden, de bestaande merken nog meer uit te hollen en het concern weer een stukje dichter naar de rand van de afgrond te duwen.

Natuurlijk kan Mediahuis dankzij de honderden miljoenen Belgische overheidssteun (distributie, 0-tarief BTW) TMG kopen. So what? Hopelijk is het dan meteen afgelopen met het gejank in De Telegraaf over de staatssteun aan de NPO, aangezien ze zelf behoren tot het bedrijf met de meeste staatssteun in Nederland (of is dat de Persgroep?).

Alles beter dan de huidige situatie, alles beter dan De Mol.

MEER OVER

About Journalismlab

Research group Journalism in Digital Transition of the University of Applied Sciences Utrecht

Het lectoraat Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie (JournalismLab) doet aan de hand van diverse thema’s praktijkgericht onderzoek. Hierbij kijken we naar de wederkerigheid tussen drie journalistieke processen: productie, inhoud en effect.

Deel dit artikel:

Read more

Thema's

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van Journalismlab en alle ontwikkelingen schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.