De jongste, hipste en snelste hoofdredacteur stopt ermee. Of is gestopt geworden. Dat is niet helemaal duidelijk.
NRC-hoofdredacteur Peter Vandermeersch bedankt Wijnberg die met veel “creativiteit en hartstocht” de krant heeft aangepakt. Maar dat is niet genoeg. Het moet “newsier” volgens Vandermeersch.
De argumentatie is wat duister maar wat Vandermeersch (of eigenaar Egeria) wil en wilde met de krant, staat wel tussen de regels.
I. Toen NRC nog naar de ochtend dacht te gaan, moest next zich onderscheiden. NRC Handelsblad was kennelijk bang voor z’n eigen kleine zusje. Bang voor kannibalisatie.
II. Omdat NRC nu avondkrant blijft moet next een krant worden “voor lezers die een brede belangstelling (moeten) combineren met een gebrek aan tijd” (= de lezers van de Volkskrant). Deze ochtendkrant is altijd een obsessie voor Vandermeersch geweest. Het was even weg maar het is weer terug.
III. De oplage van next groeit maar niet snel genoeg. De gemiddeld stijging van de betaalde oplage over de eerste vier kwartalen onder Wijnberg is 4%. Maar het jaar daarvoor was dat gemiddeld 7%. In het laatste kwartaal (Q1 2012) daalde de betaalde oplage zelfs met 2% t.o.v. zelfde kwartaal vorig jaar. (klik voor vergroting)
Samen doen NRC & next het redelijk. Wel is te zien (klik voor vergroting) dat tijdens de eerste jaren van next, NRC Handelsblad meer verliest dan daarvoor. De laatste jaren is dat gestabiliseerd. Dankzij next is NRC nu net zo groot als 10 jaar geleden. Jammer is alleen dat de abonnees van next veel minder betalen.
Bovenstaande cijfers zijn zonder digitale exemplaren. Bij next zijn die in Q1 2012 voor het eerst gemeten (net onder de 1000 per dag). NRC Handelsblad verkoopt er zelfs ruim 10.000.