TMG stapt uit huis-aan-huisbladen

AI-gegenereerde afbeelding
AI-gegenereerde afbeelding

Voordat de Telegraaf Media Groep een nieuwe eigenaar krijgt, is de eerste grote verkoop van onderdelen in 2017 een feit: vrijwel alle huis-aan-huisbladen van de Holland Media Combinatie (HMC) gaan naar BDU Media, de uitgeeftak van de Barneveldse Drukkerij en Uitgeverij, ook uitgever van de Barneveldse Krant.

TMG schrijft in een persbericht dat de verkoop het gevolg is van “organisatorische veranderingen”, “de 24/7 strategie” en een poging de “kosten structureel te verlagen”.

De huis-aan-huisbladen waren volgens TMG “onvoldoende rendabel”, maar:

“Met deze verkoop wordt de meerderheid van de betrokken banen en het voortbestaan van het overgrote deel van de huis-aan-huistitels veiliggesteld.”

Er zullen 32 banen (fte) vervallen bij de overname van alle titels samen. Het gaat vooral om ondersteunende en commerciële functies, acht journalistieke functies (fte) worden geschrapt.

Bij de huis-aan-huisbladen gaat het om ruim 25 titels met meer zo’n 50 edities, met name in Noord-en Zuid-Holland. Almere Vandaag blijft buiten de deal.

Eerder dit jaar kondigde de Persgroep aan men afscheid ging nemen van tweederde van de 120 journalisten bij hun titels.

Hoe belangrijk zijn huis-aan-huisbladen? Lees hier het artikel op de Stand van de Nieuwsmedia.

Voor de verkoop moet eerst het plan langs de Centrale Ondernemingsraad.

MEER OVER

About Journalismlab

Research group Journalism in Digital Transition of the University of Applied Sciences Utrecht

Het lectoraat Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie (JournalismLab) doet aan de hand van diverse thema’s praktijkgericht onderzoek. Hierbij kijken we naar de wederkerigheid tussen drie journalistieke processen: productie, inhoud en effect.

Deel dit artikel:

Read more

Thema's

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van Journalismlab en alle ontwikkelingen schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.