In Nederland worden Talpa en Persgroep (in 2006 nog: PCM) liever niet herinnerd aan Skoeps, het burgerjournalistieke platform dat 16 miljoen reporters moest activeren. Na anderhalf jaar (mei 2008) viel het doek.
Bij Scoopshot “a crowdsourcing service for news photos and videos” lijkt het echter wel te lukken.
Het insturen van foto’s en video’s gaat via de Scoopshot smartphone app, waar geregistreerde gebruikers ook de (eventuele) betaling kunnen regelen. Die betaling is trouwens niet geweldig, €10 voor een geplaatste foto is gebruikelijk, maar als het een goede nieuwsfoto is, kan een medium veel meer betalen.
Paaseieren
Vaak zijn er opdrachten (winter, feest, verkiezingen, boeren, paaseieren) waarbij de community gevraagd wordt om foto’s te leveren. Alleen de uitgekozen foto’s worden betaald.
De oorspronkelijk Finse service is actief in meerdere landen. Wereldwijd zijn er 260.000 geregistreerde gebruikers.
Onlangs lanceerde Scoopshot in Duitsland. De grootste regionale uitgever WAZ vroeg lezers koffiekopjes te fotograferen, wat tot 27.788 inzendingen leidde van ruim 17.000 fotografen. (In Duitsland zijn 60.000 gebruikers.)
Gaten in de weg
De nieuw taak van WAZ is het fotograferen van gevaarlijke gaten in de weg, daar zijn ook al 500 foto’s binnen.
In Nederland maken onder andere Metro, Misset Media en AD gebruik van Scoopshot. Robert van Brandwijk, hoofdredacteur van Metro zegt op de site van Scoopshot: “My aim is to have 50% of our photos delivered by Scoopshot. We want to be different.”
Hoewel ook professionele fotografen hun diensten via Scoopshot kunnen aanbieden, lijkt het er wel op dat de goedkope amateur de dure professional deels gaat verdringen.
Metro Nederland biedt €10 voor foto’s van mensen in hun “Oranje Oufit” (inzenden tot de 29e) en eenzelfde bedrag voor Willem Alexander-fotos’s (plantsoenen, scholen en parken genoemd naar de toekomstige vorst mogen ook).