LIVE! Sneeuwpret en slippende strooiwagens

AI-gegenereerde afbeelding
AI-gegenereerde afbeelding

1:25; 1:29; 1:43 … Het zijn niet de tussentijden op mijn plaatselijk ijsbaan, maar de tijden waarop de NOS-redacteuren zondagochtend (8 februari 2021) berichten plaatsten op hun liveblog over de sneeuw. Na een korte pauze verscheen het eerste bericht (na kwart voor twee ’s nachts) al weer om half vijf in de ochtend. De NOS was er vroeg bij en trok een nachtje door. Het AD had er al een dag sneeublog opzitten terwijl NRC de avond en nacht nog ‘afdekte’ met een enkel artikel dat ze af en toe eens update — hun sneeuwblog verscheen zondagochtend net voor 08.00 uur.

Het sneeuwblog neemt een dominante positie in op de voorpagina’s van verschillende media, waar, naast die andere acute gebeurtenis, de coronablogs om aandacht schreeuwen. De blogs zijn voor de herkenning gelabelled of (zoals bij NRC) in een urgente kleur (rood) gepresenteerd om zo van andere artikelen af te wijken en op te vallen. Het format maakt het mogelijk om als krant nu ook LIVE nieuws te BREKEN, al is live een betrekkelijk begrip. Zo had de Volkskrant een flinke aanloop nodig (let op de tussentijden boven de kop van elk bericht):

En in de blogs? Veel pret naast serieuze waarschuwingen — dus sneeuwpoppen, sleerijdende kinderen, maar ook slippende strooiwagens en alle meteorologische ins en outs van een sneeuwjacht die de spoorbanen stremmen. De sneeuw spatte op de straten, de urgentie van onze apps. En allemaal gratis! Voor reguliere artikelen is er nauwelijks door de paywalls te komen, maar wie een liveblog volgt, toch het meest urgente nieuws van de dag, wordt kosteloos op zijn wenken bediend. En voor wie zich verveelt, de hele dag – bij sommige aanbieders zelfs tot diep, diep in de nacht.

De blogs lijken steeds meer samen te vallen met de klassieke voorpagina van mediaplatforms. Sneeuwpret, coronanieuws, sportwedstrijden … ze zijn van minuut tot minuut live te volgen, bij de krant. En: ze veranderen onder onze ogen van karakter. Niet de gebeurtenis zelf staat centraal, ook de berichtgeving over gebeurtenissen.

Zo heeft de Britse The Guardian in de mobiele (iOs) app een aparte tab opgenomen, waarop alle artikelen die zijn verschenen op tijdstip worden geordend en gepresenteerd. Dat gebeurt dus niet – traditioneel – op urgentie (als oordeel van de redactie, zoals op de voorpagina (helemaal links)). De sporttab (rechts, blauw) in de app is een fascinerende mengvorm: daarin de laatste producties op een rijtje, met de belangrijke wedstrijddata als kopjes daartussen. Niet wat u moet weten ordent de live tab van de app, maar wanneer het is verschenen — urgentie dus. The Guardian fasciliteert zo de snelle  nieuwssnack (Costera Meijer & Groot Kormelink, 2014); berichten eerst even uitgeklapt kunnen worden (derde van links) voor een korte lead voor ze verder kunnen worden gelezen. Maar belangrijker dan deze service is de functie: de tab zelf is zo bezien het ‘liveblog’ van The Guardian-productie geworden en vervangt (bij mij tenminste) al een tijdje de voorpagina.

 

 

Momenteel leg ik de laatste hand aan een inhoudsonderzoek naar inhoud (bron- en taalgebruik) in negen Nederlandse liveblogs. Een tweede studie, naar de makers van blogs, staat eveneens gepland. Beide onderzoeken zijn onderdeel van een promotieonderzoek naar geloofwaardigheid van het genre liveblogs dat ook nog een receptiestudie beslaat en loopt tot 2022. <<

MEER OVER

About Journalismlab

Research group Journalism in Digital Transition of the University of Applied Sciences Utrecht

Het lectoraat Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie (JournalismLab) doet aan de hand van diverse thema’s praktijkgericht onderzoek. Hierbij kijken we naar de wederkerigheid tussen drie journalistieke processen: productie, inhoud en effect.

Deel dit artikel:

Read more

Thema's

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van Journalismlab en alle ontwikkelingen schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.