Lezers en redactie van NRC: koop die krant!

AI-gegenereerde afbeelding
AI-gegenereerde afbeelding

NRC is te koop. De buzz welt aan tot een flinke bries. Grootaandeelhouder Egeria heeft altijd al gezegd dat ze niet eeuwig in de krant willen zittten, en als ze geen 20% rendement halen, moet de krant maar verkocht. NRC wordt geschminkt voor de nieuwe partner.

Maar voor hoeveel?
Volgens Adformatie zou Egeria (91% eigenaar) €118 miljoen aan TMG hebben gevraagd, terwijl de krant maar 40 à 50 miljoen waard zou zijn.

En aan wie?
Naast TMG zou het kunnen gaan om HAL – eigenaar van FD. De combiabtie van titels zou niet onlogisch zijn. Of aan postcode-loterij-miljonair Boudewijn Poelmann die ook al in kranten in UK en Rusland heeft geïnvesteerd (en in boekhandels). Of aan minderheidsaandeelhouder Derk Sauer. Of Corelio/Mediahuis. In Adformatie zou het ook om een Duitse partij.

Maar waarom kopen de lezers en redacteuren de krant niet zelf?
Het plan is eerder geopperd. Maar is het onmogelijk? De krant heeft 200.000 abonnees plus zo’n 65.000 next-abo’s. Als die allemaal €200 inleggen levert dat 53 miljoen op.

En wat is €200? De NRC-abonnee betaalt nu al €390 per jaar, volgend jaar meer dan €400. Je bent NRC-eigenaar voor een half jaartje krant. En daar krijg je wel wat voor terug! En die abonnee kan nu zichzelf dividend uitkeren: vorige keer 12,5 miljoen – bijna €50 per abonnee. En tegen hogere abonnementsgelden stemmen. Binnen 4 jaar heb je kosten eruit en kan je je aandeel met winst verkopen. Kassa!

Waar kan ik tekenen?

nrc

 

MEER OVER

About Journalismlab

Research group Journalism in Digital Transition of the University of Applied Sciences Utrecht

Het lectoraat Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie (JournalismLab) doet aan de hand van diverse thema’s praktijkgericht onderzoek. Hierbij kijken we naar de wederkerigheid tussen drie journalistieke processen: productie, inhoud en effect.

Deel dit artikel:

Read more

Thema's

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van Journalismlab en alle ontwikkelingen schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.