Journalistiek onderwijs in 2030

Vier scenario’s voor de toekomst 
Het lectoraat Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie van de Hogeschool Utrecht heeft onderzoek gedaan naar het journalistieke onderwijs van de toekomst. Met dit onderzoek wil het lectoraat structuur bieden aan het debat over de toekomst van journalistiek onderwijs en professionalisering in de journalistiek. 

In de podcast van Journalismlab praten onderzoeker, curriculumontwerper en docent van de Hogeschool Utrecht Maaike Severijnen en directeur van Academie Werkend Leren, Chhetri Ober door over de uitkomsten van de studie. 

Vier scenario’s

Gedurende het onderzoek zijn vijftig experts op het gebied van journalistiekonderwijs en onderwijsinnovatie geraadpleegd. Op basis daarvan zijn vier scenario’s ontwikkeld over hoe de toekomst van journalistiekonderwijs eruit kan zien. Leidende vragen daarbij zijn:

  1. Voor welke vorm van journalistiek leiden we op?
  2. Wie heeft de regie over het leerproces?

Onderzoeker Maaike Severijnen: “Als het gaat over de discussie over onderwijs denken mensen veel vanuit hun eigen stramien. ‘We moeten toch aan bepaalde competenties denken’? ‘Er is toch een scheiding tussen mbo en hbo’? Het is aardig om te zien dat de onderwijsinnovators juist die vragen ter discussie stellen. Met deze vier scenario’s proberen we de discussie op gang te brengen.” 

Chhetri Ober, directeur van Academie Werkend Leren: “Ik kan mij een toekomst voorstellen waarin docenten op de journalistiekopleidingen steeds meer coach of leerregisseur worden. Die kijken naar wat een student nodig heeft. Maar dat vereist echt een cultuuromslag, niet in de laatste plaats van de docenten zelf.”

Website

De resultaten van het onderzoek zijn te vinden op www.journalistiekonderwijs.nl. Daarop is ook meer informatie te vinden over de vier verschillende scenario’s en een uitwerking van de grote vragen over de toekomst van het journalistiekonderwijs. 

Podcast Journalismlab

De podcast is een initiatief van Journalismlab, het lectoraat Journalistiek van de Hogeschool Utrecht. Dat doet praktijkgericht onderzoek naar journalistiek in digitale transitie Nederland. Presentatie is in handen van Radio 1-journalist Wiebe de Jong, Milou Vollebregt is redacteur. De muziek die je hoort is van Benjamin Tissot.

MEER OVER

About Journalismlab

Research group Journalism in Digital Transition of the University of Applied Sciences Utrecht

Het lectoraat Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie (JournalismLab) doet aan de hand van diverse thema’s praktijkgericht onderzoek. Hierbij kijken we naar de wederkerigheid tussen drie journalistieke processen: productie, inhoud en effect.

Deel dit artikel:

Read more

Thema's

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van Journalismlab en alle ontwikkelingen schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.