Jaarlijks geeft de overheid miljoenen uit aan advertenties en andere communicatie-uitingen: campagnes, werving, voorlichting etc.
Over de campagnes (vroeger: Postbus 51) zijn gegevens beschikbaar, in 2011 was dat ruim €4 miljoen. Dat was aanzienlijk lager dan daarvoor (€9 miljoen in 2010 en €11 miljoen in 2009).
Ook weten we naar welke sectoren deze campagnegelden gaan, vooral naar online (27%), buitenreclame (26%) en tv (26%); radio ontvangt 11% en dagbladen 5%. Bij de omroep gaat het meeste geld naar de Publieke Omroep en SBS.
Wat we niet weten is naar welke media de inkomsten precies gaan. Ook weten we weinig over andere advertentiebestedingen en de bestedingen van semi-overheid (NS, NMa, publieke omroep, waterschappen) en provinciale en lokale overheden.
In Oostenrijk is onlangs een regeling in werking getreden (Medientransparenzgesetz) waarbij de overheid (inclusief bijvoorbeeld openbaar vervoer, omroep en lokale overheid) bekend moest maken aan wie men reclamegeld spendeerde.
In het 3e kwartaal van 2011 ging dat maar liefst om €37 miljoen (Kurier). De stad Wenen spendeerde in dat kwartaal €6.4 miljoen, €1.6 miljoen ging naar de gratis kranten Heute en Österreich.
Ideetje voor Nederland?