Veel woorden zijn er niet aan vuilgemaakt, maar de lokale krant Alphen.cc stopt per 1 oktober. TMG laat daarmee bijna 20.000 abonnees weglopen. Wat kan daarvan de strategie zijn? Speculeert u mee?
De Telegraaf Media Groep trekt de stekker uit Alphen.cc. Na acht jaar proberen is de rek eruit. Het experiment met de hybride krant is mislukt, kunnen we concluderen. De krant moest zijn exploitatie vooral financieren met inkomsten uit de advertentiemarkt, leer ik via Villamedia. Door de crisis bleek dat volgens HDC Media ‘dusdanig moeilijk dat is besloten te stoppen met de papieren uitgave.’ Vanaf 1 oktober gaat het Leidsch Dagblad weer over Alphen aan den Rijn berichten. Abonnees krijgen ‘een aantrekkelijk aanbod om op die manier het nieuws uit hun gebied te blijven ontvangen.’
Ik baal. Ik was abonnee van het eerste uur; misschien wel de allereerste (dat is een verhaal voor in de kroeg). Eerst kreeg ik het blad gratis, daarna als abonnees van het Leidsch Dagblad bijgestoken, toen een tijdje niet, en nu de laatste jaren als betalend abonnee. Beroepsmatig lid, en omdat ik tot de doelgroep hoor als inwoner van het historische Aarlanderveen. Ik ken van dichtbij de ontwikkelingen van Alphen.cc. Een kleine tien jaar geleden besloot het Leidsch Dagblad Alphen aan den Rijn als verspreidingsgebied af te bouwen en met Alphen.cc een compleet nieuw blad in de markt te zetten. Waarbij het .cc in Alphen.cc kwam te staan voor compact-en-compleet.
Weg van de wortels?
De oplage kwam na de nodige gratis acties uit op een kleine negentienduizend exemplaren. Vast en zeker was dat ook het gevolg van de inzamelingsacties, de wedstrijden, de debatten, de jaarfeesten, de schrijf-, foto- en sportwedstrijden, en zo meer waaraan de redactie meedeed. Aan zichtbaarheid geen gebrek.
Een half jaar geleden ging de krant nog naar drie dagen: ‘terug naar de wortels’, want ooit zo begonnen. Maar ook met minder mensen. Een rondje bezuinigingen dus.
Vanwaar dan nu deze actie? Met bijna 10.000 betalende abonnees, en een oplage van bijna 20.000, is er toch niet meteen reden tot paniek, zou je zeggen. De Barneveldse Krant kan het ook, voor een klein publiek nieuws brengen. Net als De Groene Amsterdammer, een weekblad met een iets hogere oplage.
In juni was er nog volop optimisme met een tweet van de hoofdredacteur:
Vandaag begint de toekomst voor onze regionale journalistiek: http://t.co/VTMevzgyaj.
— Mike Ackermans (@Mike_Ackermans) June 20, 2013
Maar dat was 20 juni. Wat kan er in twee maanden veranderd zijn? Laten we eens wat scenario’s langslopen. Ik doe de eerste voorzet: TMG wil van zijn regionale kranten af en is bezig de jaarcijfers op te poetsen om Britse sprinkhanen te paaien. Wie heeft een betere suggestie?