Blog: Hete hangijzers in de datajournalistiek

AI-gegenereerde afbeelding
AI-gegenereerde afbeelding

Linkedin-intranetEind november 2012 werpt Eugene Tjoa, een van de organisatoren van het seminar ‘Datavisualisatie in beweging’, de vraag op: Wat zou jij graag in het nieuwe programma willen zien? Hij doet dat op LinkedIn bij de groep ‘Datavisualisatie Nederland’. Daarop kwamen tot nu toe (22 januari 2013) 54 reacties. Ze geven een aardig beeld van wat er speelt in de datajournalistiek.

Wat, hoe en waarom
De mensen die reageren willen vooral weten welke afwegingen je moet maken bij het ontwerpen van een datavisualisatie. Welke data ga je visualiseren? Hoe doe je dat? En voor wie? Er wordt voorgesteld om verschillende vormgevers tijdens het seminar aan een visualisatie-opdracht te laten werken. Niet om te zien wie de beste is, maar om te onderzoeken op welke manieren je een en dezelfde dataset kunt vormgeven.

Vorm en inhoud
Een data-analist van CBS vraagt zich af of er niet teveel aandacht is voor de vorm van datavisualisaties. Het gaat bij datavisualisaties toch ook om het weergeven van statistische informatie? Dat lijkt soms onder te sneeuwen bij de uitbundige vormgeving.

Vormgevers en statistici
De discussie die daarop volgt sluit aan bij een internationaal gevoerde discussie tussen statistici en vormgevers naar aanleiding van het artikel Infovis and Statistical Graphics: Different Goals, Different Looks van Andrew Gelman en Antony Unwin. De auteurs beweren dat statistici zich niet interesseren voor beeld, en vormgevers niet voor statistiek.

Daarop volgt een hausse aan reacties. Het belangrijkste strijdpunt is: gaat het om de precisie van de informatie, of de schoonheid van het beeld? Niet iedereen is het erover eens dat je altijd het beste van twee werelden kunt hebben. Er moeten keuzes worden gemaakt. Dit zijn ze.

Doel
Moeten datavisualisaties vooral uitleggen, of juist de aandacht trekken door opvallende vormgeving?

Publiek
Zijn datavisualisaties bedoeld voor mensen die van cijfers houden, of  voor het algemene publiek?

Methode
Maak je gebruik van gestandaardiseerde methoden om gegevens te presenteren, of zoek je naar unieke plaatjes?

Technologie
Is technologie van ondergeschikt belang, of maak je er dankbaar gebruik van voor kekke vormgeving?

Mentaliteit
Wat moet voorop staan: objectiviteit of creativiteit?

Interactiviteit
Moet iedere redenering zijn eigen plaatje krijgen, of mag je spelen met vormen en kleuren en verschillende dingen door elkaar behandelen?

Iedereen tevreden
Als je iedereen tevreden wilt stellen, dan moet je relevante data effectief en eerlijk presenteren voor een specifieke doelgroep, door gebruik te maken van gepaste schaalmethoden en aantrekkelijke vormgeving.

Dat wil iedereen, maar hoe dat moet, blijft open voor discussie.

MEER OVER

About Journalismlab

Research group Journalism in Digital Transition of the University of Applied Sciences Utrecht

Het lectoraat Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie (JournalismLab) doet aan de hand van diverse thema’s praktijkgericht onderzoek. Hierbij kijken we naar de wederkerigheid tussen drie journalistieke processen: productie, inhoud en effect.

Deel dit artikel:

Read more

Thema's

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van Journalismlab en alle ontwikkelingen schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.