Niet alles wat in een journalistieke vorm wordt gegoten is daardoor geloofwaardig. KPN blogte vier dagen geleden over een storing van de Zelfservice Cloud en koos daarmee het verkeerde genre.
De eerste post (op 17 oktober om 18:00 uur) meldde wat alle klanten van KPN waarschijnlijk al wisten: “De Zelfservice Cloud is op dit moment niet bereikbaar. Als u [deze] probeert te bereiken krijgt u een 503 error. Wij hebben dit onmiddellijk gemeld bij onze technische dienst.” Zeventien minuten later was de gifbeker nog niet leeg: “Ook Webhosting en DNS zijn down” en om 18:53 blijkt ook Office 365 eruit te liggen.
Onzekerheid is toegestaan
Dan is het stil. Klanten zouden verwachten dat op het liveblog kond wordt gedaan van de activiteiten en werkzaamheden om alles weer online te krijgen. Daarvoor is het liveblog toch een uitstekend middel: puntsgewijs verslag van de zich ontwikkelende actualiteit, liefst crossmediaal en met veel input van experts, ooggetuigen en slachtoffers. Neem ons bij de hand en laat ons weten wat er gebeurt – onzekerheid is toegestaan, mits daar transparant over wordt bericht.
Radiostilte
Maar: niets van dat alles. Wel om 20:30 het verlossende woord: sommige sites zijn weer bereikbaar. Maar, managet het blog de verwachtingen: “De storing is nog niet verholpen.” Dat duurt nog een uur: om 21:30 staat alles weer op de rails. Einde liveblog.
Push de status
Een bizarre oefening in het toepassen van een verkeerd genre. Had gewoon iedereen die het betrof een bericht gestuurd. Als iemand de gegevens heeft om de stand-van-zaken even te ‘pushen’, dan toch wel KPN. Het liveblog veronderstelt een reeks gebeurtenissen die met hoge snelheid (en vaak dito onzekerheid) liefst crossmediaal worden gebracht.
Zo niet
De mededeling dat er wat mis is, gevolgd door de aankondiging van een deeloplossing en dan het verlossende ‘alles doet het weer’ is niet waarvoor dit genre is bedoeld. Communicatie is communicatie, journalistiek is journalistiek. <<