De kans dat NRC-hoofdredacteur Peter Vandermeersch samen met collega Pritt Stift van GeenStijl een kroketje gaat happen in de Mediahuis-kantine wordt steeds kleiner.
Mediahuis-topman Geert Ysebaert zegt in een interview in de Volkskrant dat het Belgisch-Nederlandse bedrijf inzet op “professionele journalistiek (…) maar er zijn grenzen”. Hij ging GS zelf niet “doen” maar liet het aan het nieuwe bestuur over.
Verkoop dus voor GeenStijl en haar visuele afvalputje Dumpert. Of zelfstandigheid. De oproep aan de lezers om te bedenken hoe ze een Volkskrant-journaliste “zouden doen” was de druppel.
De advertentieboycot heeft het merk financieel geen goed gedaan. Maar aan de ‘kijkcijfers’ is dat niet te merken. Twee miljoen Dumpert-bezoekers per maand in mei, en de helft voor GeenStijl.
Mediahuis-topman is nu een Belgisch-Nederlands bedrijf, VP Exploitatie (Van Puijenbroek) heeft een belang van 17 procent gekregen in ruil voor de TMG-aandelen.
In het interview zei de Ysebaert dat hij het nog niet over reorganisaties wilde hebben maar dat hij de journalistiek zoveel mogelijk zou ontzien als het toch zover kwam. Wat dat betekent voor de dreigende (en al aangekondigde) ontslagen bij de regionale kranten werd niet duidelijk.