Licht, ruimte, spiksplinternieuwe RTV-studio’s, roltrappen(!) en veel glas. De School voor Journalistiek is afgelopen zomer vanuit haar tijdelijke onderkomen verhuisd naar een nieuw pand op de Uithof. Begin september hebben studenten en docenten hun intrek genomen. Een van de grootste veranderingen? De docent is nu veel zichtbaarder! Een parallel naar ons onderzoek is snel getrokken.
Open klaslokalen
Opvallend in het nieuwe gebouw is het ontwerp van de klaslokalen. Weg zijn de lange gangen met gesloten deuren en kleine doorkijkjes. In het nieuwe gebouw krijgen studenten les in voornamelijk witte, open ruimtes met glazen wanden waardoor direct naar binnen kan worden gekeken. Of dit altijd praktisch is, moet nog blijken. De glazen wanden ademen in ieder geval een sfeer van openheid en transparantie uit, wat zeker past bij het vak van journalist. De docent en zijn klas zitten niet weggestopt achter een deur, maar zijn direct te volgen in het werk dat ze doen. Iets wat mij, vanuit mijn interesse in journalistiek onderwijs, direct triggert.
Video-opnames
Ook binnen ons huidige onderzoek proberen we immers letterlijk bij de docent naar binnen te kijken. Er verandert veel in de journalistiek, wat is het effect daarvan op zijn of haar vak? In plaats van glazen wanden maken wij gebruik van een videocamera. We filmen een docent tijdens zijn of haar werk met een groep studenten (of redactie zoals wij het noemen). Het materiaal wordt geanalyseerd en later besproken tijdens een interview. We hopen zo beter in beeld te krijgen hoe journalistiekdocenten zich bewegen in hun rol.
Een gat in de markt als het aan ons ligt, want zoveel is er niet bekend in de literatuur over die journalistiekdocent. Want hoewel er veel wordt geschreven over journalistieke curricula of over welke specifieke vaardigheden studenten moeten bezitten om te overleven op journalistieke markt, is de docent in publicaties rond journalistiek onderwijs tamelijk onderbelicht.
Camera in de klas
Het is natuurlijk best een ding, een camera in de klas. Studenten en docenten wordt daarom eerst om toestemming gevraagd. Toch weten we vanuit andere onderzoeken, binnen journalistiekopleidingen en op redacties, dat veel mensen het spannend vinden om gevolgd te worden door een onderzoeker. Dat is overigens in de journalistiek niet anders dan in het onderwijs, hoor ik van collega’s die als ‘fly on the wall’ op redacties onderzoek hebben gedaan.
Win-win-situatie
Het is om die reden extra leuk om te merken dat de journalistiekdocenten zeker interesse hebben om mee te werken. Sommigen geven aan graag de beelden terug te willen zien tijdens het interview, omdat het hen ook een zeldzaam kijkje geeft in hoe ze zelf lesgeven. Een win-winsituatie dus.
Maar buiten de mogelijkheid om er als deelnemende docent iets van op te steken, zou het natuurlijk geweldig zijn als we op basis van ons onderzoek ons vak kunnen verbeteren. Als we aan de hand van de conclusies zouden kunnen komen tot middelen, materialen of methodes die het journalistieke onderwijs en dus de journalist van de toekomst verder kunnen helpen.
De opnames lopen, wordt vervolgd dus!