De terugkeer van mr. Gates

AI-gegenereerde afbeelding
AI-gegenereerde afbeelding

In de journalistiek is Mr. Gates – the gatekeeper – een legende. Hij belichaamt de selecterende rol van de journalist. Die rol is in het digitale tijdperk veranderd: de journalist selecteert niet meer, iedereen kan immers alles zelf publiceren. Journalisten zijn geen gatekeepers meer.

In 2006 schreef Jeff Jarvis bijvoorbeeld: “now that we are entering the age of the amateur — when no one can hold a monopoly on the tools of information — I hope we will witness the death of the gatekeeper“.

Maar wie was Mr. Gates?

Hij was het geesteskind van de Amerikaanse onderzoeker David Manning White die in 1950 een artikel publiceerde nadat hij een telex-redacteur had geobserveerd. Al het geweigerde materiaal werd voorzien van een motivatie door Gates. Hij hield niet van liberalen en socialisten en ook niet van stukken met veel cijfers.

Maar Gates was geen journalist: hij schreef niks, hij redigeerde niet, hij selecteerde slechts. Hij lijkt in ieder geval op geen enkele manier op de journalisten zoals wij willen opleiden.

In het artikel “Mr Gates returns; Curation, community management and other new roles for journalists” schrijf ik dat Gates in de afgelopen decennia helemaal geen rol-model voor journalisten is geweest. De belangrijkse rol van journalisten is niet het selecteren van stukken van anderen maar het produceren van eigen materiaal.

Maar de geest van Mr. Gates lijkt terug te keren: journalisten houden zich bijvoorbeeld bezig met het selecteren van stukken van andere media om ze door te plaatsen of ze een beetje te cureren, met het aanmoedigen van gebruikers om bij te dragen, met branded content van adverteerder.

Mr. Gates is niet weg, hij is teruggekeerd

Ik toon dat aan aan de hand van de analyse van media-vacatures in Villamedia, vacatures op mediasites en aangeboden media-stages.

Uit dat onderzoek blijkt dat er vier trends zijn als we kijken naar wat media tegenwoordig van journalisten vragen (afgezien van traditionele vaardigheden):

  1. Technische bekwaamheden worden altijd gevraagd: multimediaal, webwerk, software-beheersing.
  2. Community-taken worden steeds belangrijker: gebruikers motiveren, discussies modereren, de community managen.
  3. Curatie-taken zijn geen taboe meer, van nogal wat beginnende journalisten wordt gevraagd om zich vooral bezig te houdne met het binnenhalen, vinden, publiceren en bewerken van materiaal van anderen.
  4. Commerciële taken zijn in opmars: het maken van branded content en marketing horen in sommige gevallen ook bij de taakomschrijving.

Dit is niet de enige vorm van journalistiek, maar het zijn wel belangrijke trends. Mr. Gates is geen zombie, hij leeft.

Voor de eerste 50 die op deze link klikken is het artikel gratis.

MEER OVER

About Journalismlab

Research group Journalism in Digital Transition of the University of Applied Sciences Utrecht

Het lectoraat Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie (JournalismLab) doet aan de hand van diverse thema’s praktijkgericht onderzoek. Hierbij kijken we naar de wederkerigheid tussen drie journalistieke processen: productie, inhoud en effect.

Deel dit artikel:

Read more

Thema's

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van Journalismlab en alle ontwikkelingen schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.