Battle of the paywalls: NL vs. VS

AI-gegenereerde afbeelding
AI-gegenereerde afbeelding

Bijna alle Nederlandse dagbladen hebben er eentje – een paywall. Betalen voor een deel, of alle online artikelen is al lang geen unicum meer. Het American Press Institute presenteerde vorige week een grootschalig onderzoek naar de paywall bij Amerikaanse kranten. Daar ligt het percentage dagbladen met een paywall inmiddels op 78%.

Van de acht landelijke dagbladen in Nederland hebben er slechts twee (nog) geen paywall. Ik voeg hier ‘nog’ aan toe, allereerst omdat het AD concrete plannen heeft hier in 2016 verandering in te brengen. En ten tweede omdat ik denk dat Trouw niet lang achterblijft. Regionaal geldt dat op dit moment 10 van de 18 titels nog geen paywall hebben. Het gaat dan om de Wegener/Persgroep-titels en enkele losse titels.

Het onderzoek van API onderscheidt drie type paywalls: metered, freemium en hard. De eerste, metered, betekent dat een aantal, vaak 5 tot 10, artikelen gratis te lezen is, al dan niet met een account. Voor wie meer wil lezen, moet betalen. Het tweede model, freemium, biedt premium-content aan voor betalende bezoekers, maar een deel van de website, meestal met het snelle nieuws dat ook op veel andere sites verschijnt, is gratis toegankelijk voor iedereen. Het laatste model is een harde paywall, dan is niets toegankelijk zonder dat er voor wordt betaald.

De gemiddelde prijs van de Nederlandse paywall is €18,83.

In Nederland zien we dit laatste model eigenlijk niet. Wel kiezen veel dagbladen voor een freemium– of metered-model. Alle kranten van TMG hebben bijvoorbeeld een freemium-model, premium-content is op die sites te herkennen aan de groene premium-sticker. In Nederland is zelfs de ‘hardste’ paywall, die van het FD, metered. Het FD biedt vijf gratis artikelen per maand aan als je een account hebt. Echter hebben wij nog een vierde vorm, Blendle. Bijna alle Nederlandse kranten zijn te lezen op Blendle. Daarnaast hebben steeds meer sites een zogenaamde Blendle-knop, waarmee de Blendle-lezer direct op de website van het dagblad het artikel kan betalen via Blendle. Een digitale portemonnee voor nieuws dus. Blendle werkt aan een wereldwijde opmars, en is ondertussen ook actief in Duitsland en de VS.

Nederlandse paywall duurder

Betalen voor nieuws, dat doen we wel. In ieder geval voldoende om paywalls bestaansrecht te geven. In de VS liggen, volgens het onderzoek van API, de prijzen gemiddeld tussen de $2,97 en de $4,43 per week, omgerekend naar euro’s per maand liggen de prijzen dus tussen de €11,80 en €17,55. De prijs is Nederland ligt flink hoger. Voor Nederlandse paywall geldt dat de prijs ligt tussen de €9,99 voor De Telegraaf en de €28,73 voor het FD. Overigens is de prijs voor toegang tot de website van de FD sinds de introductie van de paywall in 2011, verdubbeld: de introductieprijs was €14,58. De gemiddelde prijs van de Nederlandse paywall is €18,83.

MEER OVER

About Journalismlab

Research group Journalism in Digital Transition of the University of Applied Sciences Utrecht

Het lectoraat Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie (JournalismLab) doet aan de hand van diverse thema’s praktijkgericht onderzoek. Hierbij kijken we naar de wederkerigheid tussen drie journalistieke processen: productie, inhoud en effect.

Deel dit artikel:

Read more

Thema's

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van Journalismlab en alle ontwikkelingen schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.