Een kijkje in de keuken van de onderhandelingsstrategieën tussen media en politici

Onderstaande blog is geschreven door oud kenniskringlid Laura Buijs.

Afgelopen zomer hebben de (docent-)onderzoekers van de vier hogescholen journalistiek in Nederland (Christelijke Hogeschool Ede, Fontys Hogeschool, Windesheim Hogeschool en Hogeschool Utrecht) in samenwerking met een zestal studenten onderzoek gedaan naar de onderhandelingsstrategieën tussen media en politici tijdens de afgelopen verkiezingscampagne.

Zij kregen hierbij een kijkje in de keuken van enkele prominente mediabedrijven, zoals RTL, NOS, Een Vandaag, Nieuwsuur, De Wereld Draait Door en BNR. Aan de hand van etnografisch onderzoek (interviews met sleutelfiguren, observaties, analyses e-mailverkeer, bijwonen redactievergaderingen etc.) is de relatie tussen de media en politici in kaart gebracht.

Op 4 december presenteerden kenniskringleden Ad van Liempt en Yael Woortman-de Haan tijdens het ‘Broodje Lectoraat’ –  een presentatie voor docenten van de faculteit Communicatie en Journalistiek’ –  enkele belangrijke resultaten.

Volgens Yael zijn de resultaten niet door te trekken naar andere soorten journalistieke onderhandelingen: “Onderhandelingen tijdens verkiezingscampagnes zijn uniek. De media en de politici hebben elkaar nodig. Het leven gaat door na de verkiezingen, zo ook hun relatie. De wederzijdse afhankelijkheid is sterk.”

Over enkele weken publiceert Journalismlab het volledige onderzoeksrapport hier op de site.

 

Auteurs