DNP-app – overvol innovatie

AI-gegenereerde afbeelding
AI-gegenereerde afbeelding

Tot ver buiten de grenzen is de ‘kranten’-app van De Nieuwe Pers beroemd.

Vooral de optie om je te abonneren op individuele journalisten wordt als innovatief beschouwd: “Sono i prezzi proposti da De Nieuwe Pers, una applicazione che offre ai lettori la possibilità di sottoscrivere un abbonamento non all’ intera produzione della testata, ma anche ad un singolo giornalista

Binnen een jaar na de sluiting van de papieren krant (30 maart 2012) en na diverse valse starts lag er in februari 2013 een nagelnieuwe app in de iTunes Store. Hoe bevalt die na een maand gebruiken?

Buitenbeentje
Innovatie is de middle name van De Pers. De gratis krant was al een buitenbeentje, online is dat nog steeds zo. Geld werd van partners, via subsidies (Stimuleringsfonds) en crowd funding opgehaald. Na de html5-app nu een app met gratis content, individuele abos (€1,79 per maand, €16,99 per jaar) en de optie om je op de hele ‘collectie’ voor een maand of jaar te abonneren (€4,99 per maand, €37,99 per jaar).

Ook inhoudelijk zit de DNP-app boordevol innovatie. De app wordt permanent ververst. En behalve het abo-systeem voor individuele journalisten (Arnold Karskens: “Ik werk voor u”) is een live-blog, steeds groeiende foto-features, een ‘groene’ Pers, een Forum voor discussies, een meelopende Twitterstream onderaan je scherm, een lokale Utrecht-editie, je kan favorieten opslaan, en zijn er uitgebreide sharing opties.

 

Lak aan conventies
Bij DNP hebben ze, net zoals bij De Oude Pers, lak aan conventies en laten de reguliere nieuwsstroom het liefste links (of rechts) liggen. Dat beleid leidt tot ouderwets verrassende artikelen maar  in de sfeer van columns en content van partners ook wel tot gebrek aan focus en urgentie.

Bij Podium (waar je ook als individuele journalist je stukken kan verkopen) staat rijp en groen door elkaar: columns, beschouwingen en blogposts – wel verrassend maar ook wel eens voor de hand liggend. De Groene Pers (in samenwerking met One World en Een Betere Wereld) maakt niet altijd een even urgente indruk. De inhoud van het kanaal “Opinie” komt van de website Opiniestukken, ook hier niet altijd evenveel focus.

Showcases
DNP is beter in innovatie en verrassing dan in selectie. Showcases zijn de individuele topstukken van DNP zoals Arnold Karskens, Marcel Hulspas, Geert Jan Hahn, Evert Nieuwehuis en Wierd Duk. Het leidt in ieder geval tot journalistieke verrassing en veel verhalen. En dat voor minder dan twee biertjes per maand.

 

MEER OVER

Over Journalismlab

Onderzoek in de context van de digitale wereld

Het lectoraat Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie (JournalismLab) doet aan de hand van diverse thema’s praktijkgericht onderzoek. Hierbij kijken we naar de wederkerigheid tussen drie journalistieke processen: productie, inhoud en effect.

Deel dit artikel:

Lees meer

Thema's

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van Journalismlab en alle ontwikkelingen schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.