Het AD is dit najaar een actie begonnen waarmee de krant nieuwe lezers probeert te trekken en lezers laat participeren. Het AD schrijft op de website dat het Grote Buurtonderzoek de ideale manier is om te vertellen wat de lezers belangrijk vinden in hun buurt. AD wil met de input die het Grote Buurtonderzoek oplevert ook verhalen maken. Een vorm van crowdsourcing dus. Wie meedoet aan het Grote Buurtonderzoek krijgt een proefabonnement van twee weken op het AD.
Het Grote Buurtonderzoek bestaat uit een lijst van 34 vragen over de buurt over zaken als veiligheid, buren, zorg, onderwijs en mobiliteit. Er wordt naar het postcodegebied van de respondenten gevraagd zodat er op buurtniveau naar de resultaten gekeken kan worden. De thema’s die het AD heeft gekozen zijn volgens adjunct- hoofdredacteur Paul van den Bosch thema’s die belangrijk zijn voor het AD: ‘Zorg, onderwijs, veiligheid en vervoer zijn bij ons de ankerpunten’. De thema’s sluiten ook aan bij wat de lezers van het AD willen lezen.
Het is vaak de vraag of er voor dit soort acties een publiek te vinden is. Dat was voor het AD ook spannend, aldus Paul van den Bosch: ‘We hadden geen idee of er mensen wilden meedoen. We hoopten vooral dat mensen de enquête wilde invullen zodat het zoveel mogelijk copy zou opleveren.’ Inmiddels zijn er al 100.000 vragenlijsten ingevuld en hebben alle 18 regionale edities van het AD de afgelopen week gepubliceerd over de resultaten van het Grote Buurtonderzoek, zowel in de krant als online. Zo bracht het AD/ Rotterdams Dagblad afgelopen zaterdag het artikel ‘de fiets wint terrein’.
De resultaten van het onderzoek fungeren dus als aanleiding van het artikel waarbij de uitkomsten van het onderzoek geïllustreerd worden door de verhalen van ervaringsdeskundigen en de fietsersbond. Een mooie manier van het publiek inzetten voor journalistieke verhalen. Het AD blijft de komende twee weken nog over het Buurtonderzoek publiceren.
Net als bij andere voorbeelden van crowdsourcing in de journalistiek (zoals de Altijd Wat Monitor en de NTR Input app) blijft de representativiteit van de onderzoekscijfers een punt van aandacht. In het artikel over de fiets die terrein wint in de Rotterdamse regio worden wel percentages genoemd van de respondenten in de Rotterdamse regio maar er wordt niet aangegeven hoeveel respondenten van het Grote Buurtonderzoek uit deze regio komen.