Print kwam maar heel even langs tijdens de openbare les van Bart Brouwers in Groningen waar hij hoogleraar journalistiek werd.
Zijn vader was hoofdredacteur van een krant (het Eindhovens Dagblad) en hij was zelf hoofdredacteur bij Dagblad De Limburger en Spits.
Maar daarna was het digitaal first. Dichtbij, development bij TMG, E52 in Eindhoven, en nu dus professor en docent bij de journalistiek-opleiding in Groningen.
Bart bouwde een huis van de journalistiek. Geen modernistische fratsen bij de vraag wat journalistiek is: ouderwetse nieuwsgierigheid, kritische houding, onderzoek doen, onafhankelijk, relevant…
En wie zich niet specialiseert kan het wel vergeten volgens Brouwers: of inhoudelijk (alles weten over basketball, Noord-Korea of dieselmotoren) en/of qua vaardigheden (interviewen, video, data).
De derde pilaar is ondernemerschap. Zelf een bedrijfje oprichten, journalistiek verkopen, ZZP’er worden of binnen een bedrijf laten zien dat je gevoel voor de zakelijke kant van de journalistiek hebt.
En alles op een digitaal fundament. De toekomst is in de bits & pixels. Drones, 3D, virtual reality, data-journalistiek, programmeren, internet of things… wie daar niks van wil weten kan beter een ander baantje zoeken.
Brouwers brengt dat zelf ook in de praktijk. Hij is ook hoofdredacteur/ondernemer bij zijn lokale innovatie-site E52 in Eindhoven – waar hij trouwens ook een krantje uitgeeft (een beetje papier mag dus wel.) Zakelijk heeft hij één les geleerd: mensen willen niet voor content betalen, slechts 200 abonnees betalen de € 52 per jaar voor exclusieve content en extraatjes. Het verdienmodel is ‘branded content’ al noemt Brouwesr dat anders: “bedrijven betalen ons voor de content die we zelf ook hadden willen maken.”
Dat is een mooi discussiepunt voor het eenjarig jubileum van de kersverse hoogleraar.