Digitaal groeit, aandeel bescheiden

AI-gegenereerde afbeelding
AI-gegenereerde afbeelding

In 2012 is 1.2% van de dagbladoplage digitaal. Totaal daalde oplage in Q3 2012 met 2% t.o.v. van hetzelfde kwartaal in 2011.

In 2010-2011 was dit 5% maar dat kwam vooral door de daling bij de gratis kranten.

Regionale kranten daalden met 5% (3% in 2010-2011), landelijke titels met 3% over de laatste twee jaar. In beide gevallen gaat het om de betaalde oplage.

Bij de digitale abonnementen zijn niet de kwartalen maar de hele jaren genomen (de 1e drie in 2012) omdat seizoensinvloeden hier geen rol spelen. De toename in 2012 was 61% t.o.v. 2011, toen was de digitale oplage al met 32% gestegen t.o.v. 2010.

In 2010 was 0.5% van de totale oplage digitaal, in 2011 was dat 0.7%, in 2012 dus 1.2%. FD, NRC en de Volkskrant lopen voorop bij de verkoop van digitale abonnementen.

Als we niet de totale oplage maar de betaalde oplage als basis nemen, is 1.4% van de betaalde oplage digitaal.

De betaalde oplage daalde in 2012 met 3%, evenals in 2011.

Deze blogpost werd eerder gepubliceerd op krantenstatistiek.

 

MEER OVER

Over Journalismlab

Onderzoek in de context van de digitale wereld

Het lectoraat Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie (JournalismLab) doet aan de hand van diverse thema’s praktijkgericht onderzoek. Hierbij kijken we naar de wederkerigheid tussen drie journalistieke processen: productie, inhoud en effect.

Deel dit artikel:

Lees meer

Thema's

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van Journalismlab en alle ontwikkelingen schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.