De wanhoop van de Nieuwe Revu

De helden van de Nieuwe Revu “doorbreken deze week de mediacode van de Oranjes” en publiceren “drie verboden foto’s”.

Dat is niet alles, het “lefgozertje onder de serieuze bladen” heeft ook een scoop, zo heeft/had: “de negenjarige Amalia een vriendje. In een week tijd wordt ons toekomstige staatshoofd tweemaal gespot met een blond leeftijdsgenootje.”

Een sneuere scoop is nauwelijks denkbaar, maar Nieuwe Revu weet er een heldhaftige draai aan te geven: ze negeren de media-code, uiteraard in de ijdele hoop dat de RVD een rechtzaak tegen ze aanspant wat opnieuw publiciteit oplevert. Want daar zijn ze goed in: publiciteit.

(UPDATE 25/4: De RVD heeft alsnog besloten een rechtszaak te beginnen volgens VillaMedia.)

Vorig jaar september Willem Holleeder als columnist, wat een enorme hoeveelheid publiciteit opleverde, en nu dus Amalia op het hockeyveld.

Wie naar de lezers van Nieuwe Revu kijkt, ziet de verklaring voor deze wanhoopspoging, binnen 5 jaar verloor het blad de helft van zijn lezers: van 871.000 naar 428.000. Ook Panorama verloor, maar in dit geval ‘slechts’ 43%: van 1.3 miljoen naar 733.000.

 

panorama_nieuwerevu_lezers_2007_2012

 

Geen Holleeder-opleving, alhoewel het verlies in het laatste jaar (-4%) beperkt bleef.

Die lezers hebben bijna nooit een abonnement (14% voor Nieuwe Revu), de familiebladen moeten het hebben van de leesportefeuille (40%: wel veel lezers maar niet populair bij adverteerders) en de losse verkoop (44% en 46%), vandaar deze stunts.

panorama_nieuwerevu_2012a

Bij de oplage-ontwikkeling gaat het ook al niet geweldig, Nieuwe Revu verkoopt nog maar 33.000 exemplaren, 67% minder dan 10 jaar geleden, bij Panorama liep de oplage met 64% terug.

Gemiddeld verliezen de bladen zo’n 9% van hun gezamelijk oplage per jaar.

panorama_nieuwe_revu_1998_2012

Oplagecijfers: Hoi-online; leescijfers: NOM Print Monitor.

Grafieken verschenen eerder op Tijdschriftcijfers. (Daar ook een extra grafiek over de oplage-ontwikkeling van Nieuwe Revu over de laatste 10 jaar: losse verkoop, leesportefeuille en abonnementen).

UPDATE 25/4: zie ook analyse van Antoin Peeters bij RTL’s Redactieblog.

 

Auteurs

Een reactie

  • Waarom is er eigenlijk nog geen leesmap voor kranten? Een krant is met internet al achterhaald als ‘ie zakt, ik wil er best drie dagen op wachten als ik ‘m voor een schijntje kan inzien.