De toekomst van de krant: het omdedagblad

De knuppel werd in het hoenderhok geworpen door het Financieele Dagblad. Jacques Kuyf (directeur FD Mediagroep) zei begin januari tegen BNR: “We verwachten dat we over drie tot vier jaar voornamelijk digitaal zullen verschijnen.”

Dus een uitgebreide weekendkrant – een magazine op zaterdag – en op andere dagen digitaal.

Voor een dagblad met een specifieke doelgroep en een stevig online bereik (zie grafiek) wellicht een optie, maar zou zoiets ook lukken bij ‘reguliere’ dagbladen?

Onderstaande slide komt uit de presentatie van Frank Eijken, Commercieel directeur FD Mediagroep, bij HOI congres, 14 november 2012.

Van drie naar vijf
In de VS is het terugschroeven van de dagen waarop men in print uitkomt in volle gang. The Christian Science Monitor ging van een dagblad naar weekblad in 2008.

The Ann Arbor News komt nog maar twee dagen (donderdag en zondag) uit, The Times-Picayune (New Orleans), The Patriot-News (Harrisburg) en The Birmingham News zijn onlangs van zeven naar drie dagen per week gegaan. Ook The Plain Dealer in Cleveland gaat naar drie dagen per week in mei 2013 terwijl ook The Oregonian (Portland) deze stap overweegt.

In Detroit komen The Detroit News en de Detroit Free Press nog wel elke dag uit maar ze bezorgen de krant nog maar drie dagen per week.

In Canada hebben diverse kranten hun zondagsuitgave gestaakt. Ook in Groot Brittannië wordt de vraag gesteld: “Can newspapers still afford to publish every day?

Maandagkrant
Ook voor Nederlandse uitgevers is dit een aantrekkelijke optie. De kostenreductie (drukken, bezorging, personeel) is groot, en het verlies op advertenties nihil als je stopt op maandag en dinsdag. Eén van de best bewaarde geheimen van Nederlandse kranten is dat er eigenlijk alleen maar winst gemaakt wordt aan het eind van de week (vrijdag, zaterdag) als er voldoende advertenties in de kranten staan.

Vooral de maandagkrant is een schip van bijleg: duur om te maken (toeslagen voor drukkers en journalisten, veel sport) en zonder veel inkomsten. De Volkskrant had op maandag 4 februari 2013 minder dan 5 pagina’s advertenties (op 52 pagina’s in totaal).

Lijdensweg
In het verleden gingen De Tijd en De Waarheid van dagblad naar weekblad. De Tijd fuseerde in 1990 met HP en werd vorig jaar maandblad. Bij De Waarheid duurde de lijdensweg korter, het weekblad Forum dat in 1990 als opvolger verscheen, verdween al na een jaar.

In 2010 ging het Agrarisch Dagblad van vijf naar drie dagen, vorig jaar ging de titel op in De Boerderij (dinsdag t/m vrijdag).

Ook TMG experimenteert met het terugschroeven van verschijningsfrequentie. Almere Vandaag, huis-aan-huisblad in Almere, een plaats zonder krant, ging in 2007 van vijf naar vier dagen. En met ingang van deze week gaat Alphen.cc (betaalde oplage 8100) van vier naar drie dagen – met een gratis iPad-versie voor abonnees.

Natte droom
Andere uitgevers bezien deze experimenten met belangstelling. Stoppen van de maandagkrant alleen al zou de meeste kranten veel financiële lucht verschaffen. En als de weekendkrant zo blijft verkopen zoals die nu doet, en de betaalde digitale versie door de week ook voldoende bezoekers trekt, is dat model een natte droom voor uitgevers.

Eigenlijk kan zoiets alleen maar werken met een agressieve online strategie, onderscheidende inhoud, een effectieve paywall, exclusiviteit voor lezers, en slimme tablet- en mobiele versies. Zelfs bij het FD – met een uitgebreide en goed bekeken online versie – zal dat een lastige switch worden. Bij andere kranten is men nog lang niet zover. Maar dat neemt niet weg dat het omdedagblad wel eens de toekomst kan zijn.

Dit artikel verscheen eerder bij INCT.

 

Auteurs

4 comments

  • Een omdedagkrant klinkt nog steeds als een sterfhuisconstructie (Zie Forum, zie HP de Tijd). Het lijkt me waarschijnlijker dat kranten helemaal overgaan op digitaal. Druk- en bezorgkosten vallen weg, terwijl er qua advertenties meer mogelijk is. Op maandag geen krant, je moet er toch niet aan denken?

  • Hoeveel dagen per week papier is een lastige, dat papier nodig blijft om abo’s en adverteerders binnen te hengelen lijkt evident. Online only is een brug te ver, lezers hebben namelijk altijd gedacht (en gevonden) dat alleen de verpakkings- en distributiekosten van papieren nieuws een betaling rechtvaardigen. Althans, hoe verklaar je anders dat ze voor hetzelfde stuk op papier wel, en online niet willen betalen?

  • Misschien is er “qua advertenties” meer mogelijk, maar niet qua verdiensten, daarom houden vrijwel alle kranten wel vast aan weekend en/of zaterdagkrant.

    Er zijn ook voorbeelden van kranten die only-only gingen (in de VS en Finland bijvoorbeeld) en daar niet van profiteerden, de kosten gingen naar beneden, advertentie-inkomsten mog meer…

    • Moeten de kranten de ballen hebben om adverteerders op te voeden misschien? Niet lang geleden was het voor mij onmogelijk om een FD abonnement te nemen zonder papier, zelfs toen ik aangaf de volle mep te willen betalen maar zonder krant. De reden was duidelijk: het abonnement dat ik wilde kon voor FD alleen uit als de papieren adverteerder meebetaalde. Die eist dan natuurlijk wel dat ik die ad ook daadwerkelijk onder ogen krijg.