De PZC: léés die krant, nee: abonneer u op die krant!

AI-gegenereerde afbeelding
AI-gegenereerde afbeelding

De hoofdredacteur van de Provinciale Zeeuwse Courant, Peter Jansen, richtte zich met een opmerkelijke open brief op de voorpagina van de krant tot de lezers: zorg voor nieuwe abonnees! Dat mogen nieuwe lezers zijn maar ook: “Zeeuwen die de krant wel lezen, maar de krant delen met buren, vrienden of familie.”

Misschien opmerkelijk, maar niet opmerkelijk dat het de PZC-lezers zijn die worden aangesproken. Zeeeuwen zijn niet alleen spreekwoordelijk ‘zunig’, ze zijn het ook echt.

pzc_vpMeelezers

Aan lezers heeft de PZC geen gebrek, dat waren er zo’n 150.000 in 2013. Maar een lezer is nog geen abonnee. Daarvan heeft de krant er namelijk maar 45.000.

Maar ruim een derde die 45.000 abonnees (37 procent om precies te zijn) geeft de krant door aan “buren, vrienden of familie.” Dat zijn bijna 17.000 exemplaren – die dus wel gelezen worden, maar niet op het adres van de abonnee. (Foto van PZC – en tip – via Twitter aangeleverd door Flip Feij.)

Als al die meelezers abonnee zouden worden, zou dat extra inkomsten van bijna € 17 miljoen betekenen voor de krant. Een bedrag om U tegen te zeggen.

Matchmaker

Dat is de achtergrond van de Matchmaker-actie van PZC: wie een abonnee werft krijgt niet alleen zelf 33% korting op de abonnementsprijs, ook de nieuwe abonnee krijgt dit voordeeltje gedurende “de komende jaren”.

De PZC heeft verreweg de meeste meelezers van alle Nederlandse kranten: 37 procent. Op de tweede plek komt het Noordhollands Dagblad met 33 procent en daarna volgt de Gelderlander met 31 procent. Parool-lezers hebben geen buren, vrienden of familie waarmee ze de krant samen lezen: slechts 9 procent geeft de krant door.

Doorgifte regionaal

In de onderstaande tabel zijn alle regio-kranten (landelijke titels worden minder doorgegeven) opgenomen, op volgorde van doorgifte-percentage. De paarse balk is het aantal abonnees, de roze het aantal exemplaren dat naar “buren, vrienden of familie” gaat.

De Limburger / Limburgs Dagblad heeft trouwens de meeste meeleesabonnees: 41.000.

doorgifte_2013_regio

Landelijke doorgifte

Voor landelijke kranten zijn de doorgiftecijfers lager (gemiddeld 20%, tegen 28% bij de regionale titels), ze variëren van 12 (NRC Handelsblad) tot 29 (Reformatorisch Dagblad). De Telegraaf heeft de meeste ‘meelezers’: 115.000.

doorgifte_2013_landelijk

Bij de cijfers over Telegraaf, AD, Volkskrant en NRC moet worden aangetekend dat dit een gemiddelde is van de aparte doorgiftepercentages van de 5 Nielsen gebieden die Nederland kent. Het overgrote deel van hun oplage wordt echter in Nielsen I en II (Noord- en Zuid-Holland en Utrecht) gerealiseerd. In die gebieden is de doorgifte ruim 1% lager.

MEER OVER

Over Journalismlab

Onderzoek in de context van de digitale wereld

Het lectoraat Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie (JournalismLab) doet aan de hand van diverse thema’s praktijkgericht onderzoek. Hierbij kijken we naar de wederkerigheid tussen drie journalistieke processen: productie, inhoud en effect.

Deel dit artikel:

Lees meer

Thema's

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van Journalismlab en alle ontwikkelingen schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.