De nieuwe vorm van de NOS

Veelbelovend, die nieuwe vormgeving van NOS Journaal en NOS Studio Sport.

Het belangrijkste ervan is het structureel gebruik van bewegend beeld bij de aankondiging van onderwerpen. De vergrote studiovloer biedt daartoe meer mogelijkheden, er is veel meer diepte in het decor, en de presentator kan van de ene nieuwsgebeurtenis naar de andere lopen.

Gloednieuw is dat allemaal niet. NOVA gebruikte al bewegend beeld in de achtergrond, en Studio Sport doet het al jaren in de zondagse voetbaluitzending van zeven uur. Daar is overigens wel een tweede regisseur nodig om die schermen adequaat te vullen – die soms al vrijdag begint met het verzamelen van beeld en met overleg met presentatie en eindredactie, omdat de adequate invulling van die extra schermen heel veel extra zorg, inspanning en creativiteit vereist.

Daar zit volgens mij de achilleshiel van het NOS Journaal. Daar hebben ze door de druk van het nieuws maar zelden de tijd om extra aandacht te besteden aan de invulling van de schermen. Zondag om acht uur zag je dat die invulling bepaald niet uitblonk door creativiteit. Dat zal nog wennen worden voor de journaalredactie, en ik sluit niet uit dat ook het achtuurjournaal binnen afzienbare tijd met een tweede regisseur zal moeten gaan werken: een journaal regisseren is al een zware hectische klus, en een tweede journaal (namelijk dat van de schermen op de achtergrond) kun je er eigenlijk niet bij hebben.

De studio van Studio Sport, pal naast die van het Journaal, biedt volgens mij nóg meer mogelijkheden voor extra visualisering van de presentatietekst. Overal zijn schermen, de bediener ervan kan de beelden alle kanten op slepen, er zijn de meest spectaculaire effecten mogelijk – ik heb daar grote verwachtingen van, vooral omdat er bij die afdeling meer visueel talent rondloopt dan bij de buren van het nieuws.

Bij het Journaal, dat flink wat publicitair geweld heeft ontketend rond de nieuwe vormgeving (Studio Sport deed het kalm aan en koos voor terughoudendheid), zullen ze het, naar mijn idee, heel moeilijk krijgen om de mogelijkheden van de nieuwe studio volledig te benutten.

Rest nog de vraag of het allemaal helpt, of het werkt.

Ten eerste: televisie is nu eenmal voor een belangrijk deel vorm, en een mooie, aantrekkelijke vormgeving maakt elk programma beter. Bovendien: de vormgeving van een nieuwsprogramma slijt snel omdat er zo vaak uitzendingen zijn, dus al dat gezeur over wat dat allemaal kost is onzin – je moet wel geregeld vernieuwen. Mij lijkt dat bij deze nieuwe vormgeving de irritatiefactor aanzienlijk kleiner is dan de vorige keer, toen oudere kijkers (en niet alleen zij) hoorndol werden van die stralen die almaar betekenisloos door het beeld schoten. Ik hoorde daar zeven jaar na invoering nóg klachten over.

De nieuwe vormgeving lijkt me minder irritant en heel veelbelovend, maar razend lastig om goed mee te werken. We kunnen het leerproces van de journaalregie elke dag volgen.

Auteurs