Wie als journalist wil werken, moet veel techniek in zijn of haar rugzak hebben. Van aankomende journalisten wordt verwacht dat ze websites kunnen vullen en bijwerken; dat ze handig zijn met social media; data kunnen vinden (scrapen), cleanen en visualiseren; dat ze geen problemen hebben met video, beeldbewerking en design en dat SEO, CSS en Google Analytics geen geheimen voor ze heeft.
Gedurende vijf weken juni en juli 2013 werden alle journalistieke vacatures op Villamedia onderzocht, de banen die via websites van media en uitgevers werden aangeboden (werken bij…) en de aanbiedingen op mediastages.nl.
Media zijn op zoek naar digitaal handige journalisten. Wie bijvoorbeeld niks van blogs, Twitter, CSS, video-editing, infographics, YouTube, Flash en Photoshop weet, kan beter niet solliciteren.
Daarnaast worden nog steeds traditionele vaardigheden gevraagd (schrijven, creativiteit, een neus voor nieuws) terwijl het ook handig is als je weet hoe je content uit de community haalt (sociale digitale vaardigheden), hoe je content zoekt en bewerkt (in tegenstelling tot zelf iets maken) en commerciële eigenschappen hebt (hieronder de eisen die in Villamedia-advertenties zijn gevonden).
O ja… bij omroep en tijdschriften zijn meer banen dan bij kranten, en vooral omroepen vragen vaker stagiaires dan mensen voor een vaste baan.
Het onderzoek zal worden gepresenteerd op The Future of Journalism Conference aan de Cardiff University op 13 en 14 september.