De markt die Big Media laat liggen (20/26)

AI-gegenereerde afbeelding
AI-gegenereerde afbeelding

De lokale nieuwsmarkt in Nederland krijgt er een kansrijke speler bij: de kleinschalige maar ambitieuze online nieuwsdienst. Landelijk onderzoek door Hogeschool Utrecht naar de omvang, verdienmodel en redactionele opzet is deze maand gepubliceerd in het peer-reviewed tijdschrift Digital Journalism.

In Nederland blijken tenminste 350 zogenaamde hyperlocals actief, met tenminste 123 eigenaren. Dagelijks berichten zij over lokale politiek, cultuur, sport en 112-nieuws uit de regio. Sommigen pakken het ambitieus aan, anderen doen het erbij. Met en zonder personeel, met en zonder advertenties; alles komt voor. De netto aanwas is aanzienlijk. In vijftien jaar groeide het aantal nieuwssites, dat aan kwalificaties eigen nieuws en regelmatige berichtgeving voldeed, van 3 naar 123, zie tabellen.

hyperlocal in nl
Nederlandse hyperlocals in cijfers.

Regionale en andere Big Media uitgevers hebben zich de afgelopen jaren uit de lokale markt teruggetrokken. Met kleine marges en pennenlikkertechnisch weinig perspectief, vielen daar in het reorganisatiegeweld de hardste klappen. Of dat een verstandige strategie is, zal de toekomst uitwijzen. Een feit is dat de hyperlocal markt groeit, dat op steeds meer plekken sprake is van een kansrijke combinatie van grassroot journalistiek, ambitie, passie en slim ondernemerschap. Omzetten van 20.000 euro per maand en 200.000 unieke paginabezoeken zijn al geen uitzonderingen meer.

Digital Journalism

Voor het eerst is deze nieuwe – concurrerende – marktpartij in Nederland gedetailleerd in kaart gebracht. Onderzoekers Marco van Kerkhoven en Piet Bakker van de School voor Journalistiek van Hogeschool Utrecht hebben met behulp van studenten van alle sites inhoudsanalyses uitgevoerd en in ruim zestig interviews met eigenaren gesproken. Een deel van deze gesprekken zijn in gemonteerde versies op nieuwslokaal.nl terug te kijken.

hyperlocal opkomst
Opkomst van de hyperlocal in Nederland in vijftien jaar (tot 2012).

Een eerste verslag van de resultaten is vorig jaar september aangeboden aan de staatssecretaris van Cultuur, die de bevindingen desgevraagd zegt te zullen meenemen in zijn beleid. Vervolgonderzoek heeft inmiddels meer inzicht gegeven in de motieven waarmee journalisten en niet-journalisten lokale nieuwssites beginnen. Resultaten van deze onderzoeken zijn gepresenteerd in Oxford en zullen aankomende zomer worden gepresenteerd op het AEJMC in Montreal, het grootste en een van de belangrijkste wetenschappelijke congressen voor onderzoek naar media. Het onderzoek is deze maand gepubliceerd in het peer-reviewed tijdschrift Digital Journalism.

Volgend jaar zal in nieuw kwalitatief en kwantitatief onderzoek worden gekeken naar de journalistieke ambities en ethiek die in de praktijk worden gebracht en naar de bezoekersaantallen en omzetten van de hyperlocal nieuwssites in Nederland.

Voor de eerste 50 die op deze link klikken is het artikel gratis.

MEER OVER

Over Journalismlab

Onderzoek in de context van de digitale wereld

Het lectoraat Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie (JournalismLab) doet aan de hand van diverse thema’s praktijkgericht onderzoek. Hierbij kijken we naar de wederkerigheid tussen drie journalistieke processen: productie, inhoud en effect.

Deel dit artikel:

Lees meer

Thema's

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van Journalismlab en alle ontwikkelingen schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.