De losse verkoop innovatie

Er zijn twee soorten innovaties: nieuwe dingen maken en bestaande dingen opnieuw verkopen.

We denken vaak aan het eerste: de Snowfals van de journalistiek, de Correspondent, TPO, Yournalist, Localfocus – nieuwe platformen met nieuwe inhoud.

Bestaande content opnieuw verkopen is misschien niet zo sexy, maar wel degelijk interessant, het zorgt voor nieuwe inkomsten voor bestaande media, en in het verlengde daarvan ook voor nieuwe kansen voor journalisten. Slimme distributie is de kern. Mooie dingen genoeg, maar hoe krijg je het bij je publiek en hoe zorg je dat ervoor betaald wordt.

Eigenlijk bestaat zoiets al heel lang: je kan voor een klein bedrag bijvoorbeeld artikelen van NRC of Volkskrant kopen. Maar op de één of andere manier loopt dat toch niet lekker: teveel handelingen om 20 cent over te maken. Vaak zie je alleen maar de kop, en blijkt je na aankoop een mini-bericht te hebben gekocht dat elders ook voor niks te lezen was.

LexisNexis, de gezamelijke dienst van uitgevers doet zoiets al decennia, maar richt zich vooral op zakelijke gebruikers. News360 doet het met internationale content via een app, Newz biedt content van Nederlandse uitgevers aan, maar heeft anderen nodig om daar apps voor te bouwen. In feite is de NRC Reader ook een nieuw platform om bestaande content te verkopen.

Met de komst van Blendle, Elinea en MyJour (en wellicht ook met artikelgemist – vaknieuws voor bedrijven) is het model een nieuwe fase ingegaan: uitdagende interfaces en transparante prijzen.

Blendle (eerder hier besproken) heeft als interface de traditionele voorpagina’s, er wordt sterk ingezet op het delen en aanbevelen van content, en er is een niet-goed-geld-terug garantie. Binnenkort gaat de site live, er zijn op moment van schrijven 13791 wachtenden voor u. Je betaalt per artikel.

blendle

 

Elinea focust op de content en biedt losse artikelen in een eigen lay-out aan. Artikelen kunnen los of via een all you can read abonnement aangeschaft worden. Je kan elinea twee dagen gratis proberen.

 

elinea

MyJour rekent niet in Euro’s maar in credits omdat er ook internationale content (WSJ, the Times) wordt aangeboden. Auteurs en artikelen zijn belangrijker dan de media waar ze uit komen. Het is overigens wel mogelijk specifieke media te volgen. MyJour biedt ook een deel van de content gratis aan. BIj registratie krijg je meteen 25 credits gratis.

myjour

 

Auteurs