De landelijke krantenoplage, een ongelijk gedeeld verlies

AI-gegenereerde afbeelding
AI-gegenereerde afbeelding

In deel 2 van een korte serie over oplagecijfers: De kranten van de Persgroep doen het relatief goed als we de oplages van de landelijke dagbladen met elkaar vergelijken. De Telegraaf verliest daarentegen relatief veel sinds 2000.

Door Piet Bakker

De totale betaalde oplage van landelijke titels liep in 2015 terug met 5% ten opzichte van het jaar daarvoor, van 1.616.000 naar 1.537.000. Grote verliezers in 2015 zijn De Telegraaf en NRC Handelsblad (beide -9%) en nrc.next die een verlies van meer dan 30% noteerde.

Lees hele artikel bij de Stand van de Nieuwsmedia.

MEER OVER

Over Journalismlab

Onderzoek in de context van de digitale wereld

Het lectoraat Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie (JournalismLab) doet aan de hand van diverse thema’s praktijkgericht onderzoek. Hierbij kijken we naar de wederkerigheid tussen drie journalistieke processen: productie, inhoud en effect.

Deel dit artikel:

Lees meer

Thema's

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van Journalismlab en alle ontwikkelingen schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.