De hyperlocal hype: Groningen, Flevoland, Amsterdam, Turnhout…

AI-gegenereerde afbeelding
AI-gegenereerde afbeelding

Nu.nl gaat lokaal met NuGroningen. De nieuwe site gaat gebruik maken van drie verschillende bronnen: content van nu.nl zelf, ANP-nieuws en artikelen van een lokale nieuwsdienst volgens Villamedia. Hoofdredacteur Gert-Jaap Hoekman zegt desgevraagd: “We gaan (o.a. in samenwerking met ANP) speciale dossiers maken met gedachte om dit in veel meer regio’s te doen.”

In Groningen wordt de Groninger Internet Courant partner van nu.nl. Voor andere plaatsten zijn er dus kansen voor lokale aanbieders. Die combinatie – vooral de betrokkenheid van een lokale partner – maakt de nieuwe nu-dienst tot een kwalitatief interessant product en een concurrent van (of inspiratiebron voor) andere hyperlocals.

Dichtbij

De bekendste hyperlocal van Nederland, Dichtbij, onderdeel van het TMG-concern, trekt maandelijks zo’n 600.000 à 700.000 unieke bezoekers. Dichtbij is nu onderdeel van de regio-tak van het bedrijf om op die manier synergie te creëren. Vooral met huis-aan-huis-bladen moet worden samengewerkt. Met Wegener wordt verkend of Dichtbij ook in de Wegener-gebieden zo’n rol zou kunnen spelen.

Maar er zijn veel meer van dit soort initiatieven. Zoals Salland Centraal, It Nys (Friesland), Volnieuws (Zuid-Holland), Zeeuwseregio en Sleutelstad (Leiden en omgeving). Al deze sites coveren grotere gebieden.

Bij Wegener zijn de meeste lokale initiatieven in schoonheid gesneuveld (cityonline, dorpspleinen) maar de grootste regionale uitgever dreigt nu achterop te raken – afgezien van plannen met Dichtbij.

Persgroep

De derde grote Nederlandse uitgever, De Persgroep, geeft regionale kranten uit in Utrecht, Noord- en Zuidholland: Parool en AD. Vooral de laatste schiet tekort op het gebied van lokale berichtgeving. Op papier heeft men edities voor bijvoorbeeld Dordrecht, Amersfoort en Gouda, maar online is die content moeilijk te vinden.

De zusterkrant van het AD – het Belgische HLN – is onlangs vol in het lokale nieuws gedoken. Bij HLN is het nu mogelijk om elke gemeente te kiezen. Wie bijvoorbeeld kiest voor Turnhout krijgt niet alleen HLN-nieuws uit die plaats maar daaronder ook berichten uit sociale media over Turnhout (ook via de knop “Live” te bereiken). Deze lokale website is ontwikkeld in samenwerking met het Groningse bedrijf CrowdyNews.

Flevoland

CrowdyNews doet aan ‘Carefree social media curation’ en werkt nu ook al voor binnenlandse (Wegener, NDC, Sanoma) en buitenlandse klanten (MediaNews, Chicago Tribune). Het gaat niet alleen om lokale content, Charles Groenhuijsen – parttimer bij CrowdyNews: “we kunnen in principe elke soort van content aanbieden, ook voor doelgroepen (vrouwen, jongeren) of over specifieke onderwerpen” (zie bijvoorbeeld FC Groningen).

Lokale content is echter wel één van de meest interessante onderdelen, Groenhuijsen noemt het voorbeeld van Flevoland, een beta-versie die nieuws van sociale media over deze provincie bundelt.

De verwachting is gerechtvaardigd dat AD spoedig het voorbeeld van HLN zal volgen, op hun website staat niet voor niets: “Volg het nieuws op onze zustersite in België www.hln.be.” Maar volgens Edwin Kuipers, oprichter van CrowdyNews is dat nog te vroeg: “In België gaat het echt crescendo, en Jeroen Verkroost (‘chief digital officer’ van De Persgroep – PB) is ook zeer tevreden, maar voor Nederland wordt er nu alleen nog maar gedacht over een toepassing voor Het Parool, niet voor het AD.”

UPDATE: Jeroen Verkroost reageerde meteen op Twitter, aan Parool-toepassing wordt gewerkt:

 

Over Journalismlab

Onderzoek in de context van de digitale wereld

Het lectoraat Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie (JournalismLab) doet aan de hand van diverse thema’s praktijkgericht onderzoek. Hierbij kijken we naar de wederkerigheid tussen drie journalistieke processen: productie, inhoud en effect.

Deel dit artikel:

Lees meer

Thema's

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van Journalismlab en alle ontwikkelingen schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.