De Fifa gaat in de journalistiek

AI-gegenereerde afbeelding
AI-gegenereerde afbeelding

Sportbladen krijgen er een nieuwe concurrent bij. Wereldvoetbalbond FIFA wordt zelf uitgever. Vanaf gister is The Weekly beschikbaar in het Duits, Engels, Spaans en Frans in 209 (!) landen.

Het weekblad is niet alleen elektronisch beschikbaar – nu via ISSUU ePaper, binnenkort ook via een eigen app – maar ook als gedrukt tijdschrift. Voor de distributie zorgen de aangesloten voetbalbonden en de zes grote sponsors van de FIFA: Adidas, Coca-Cola, Emirates, Hyundai, Sony en Visa. Zij zijn ook de enige adverteerders in het blad.

Deze deze uitgave is er een nieuwe stap gezet in Branded Journalism: organisaties die zelf het heft in handen nemen om hun ‘corporate’ strategy’ uit te dragen, en dan ook via een ‘onafhankelijk’ medium met echte journalisten.

Want dat is The Weekly, althans, dat claimen ze. Op de Zwitserse mediawebsite Persoenlich mag hoofdredacteur Thomas Renggli dat uitleggen. Men schrikt niet terug voor “kontroverse Themen” die o.a. met Fifa-president Sepp Blatter bedisscusieerd worden:

“Wir sind bei sportpolitischen Themen natürlich nicht ganz unabhängig. Doch wir lassen kritische Stimmen zu”

In het eerste nummer  zijn de grote verhalen: het trauma van Engeland (na 1966 nooit meer wereldkampioen) en een interview met Günter Netzer.

fifa_weekly_big

MEER OVER

Over Journalismlab

Onderzoek in de context van de digitale wereld

Het lectoraat Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie (JournalismLab) doet aan de hand van diverse thema’s praktijkgericht onderzoek. Hierbij kijken we naar de wederkerigheid tussen drie journalistieke processen: productie, inhoud en effect.

Deel dit artikel:

Lees meer

Thema's

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van Journalismlab en alle ontwikkelingen schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.