Damesleed #2 – de glossies

AI-gegenereerde afbeelding
AI-gegenereerde afbeelding

2013 zal het jaar worden waarin de jaaroplage van LINDA. hoger zal zijn dan 200.000 – een absoluut record in Nederland. In 2012 bleef Nederlands grootste glossy steken op 199.000 gemiddeld.

LINDA. vertoont vanaf de lancering een vrijwel permanente groei, vergeleken met 2011 steeg de betaalde oplage opnieuw met 5%.

Maar met de groei van LINDA. is het vrolijke nieuws grotendeels voorbij. Van de 16 titels in dit segment groeiden er vijf. Ook Elle (+3%), Red (+17%) en Glossy (+6%) zagen hun oplage stijgen. 100%NL magazine liet zelfs een ruime verdubbeling zien, vooral dankzij een stijgende abonnementenverkoop en een stevige groei bij de leesportefeuilles.

Het wonder van Happinez lijkt voorbij (-3%) terwijl ook Glamour in een glijvlucht is geraakt (-18%). Cosmo verloor 17%, Beau Monde 22%. Flow was stabiel t.o.v. 2011.

Bij de kleinere titels zijn Marie Claire (-16%) en Stars (-37%) de grootste verliezers. Glossy is de enige die de oplage ziet stijgen. Elegance (-4%) houdt de schade beperkt.

1998: Q4; 2012: gemiddelde 4 kwartalen HOI-online.

Gister: de weekbladen, morgen: damesleed #3: girlz & meiden.

MEER OVER

Over Journalismlab

Onderzoek in de context van de digitale wereld

Het lectoraat Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie (JournalismLab) doet aan de hand van diverse thema’s praktijkgericht onderzoek. Hierbij kijken we naar de wederkerigheid tussen drie journalistieke processen: productie, inhoud en effect.

Deel dit artikel:

Lees meer

Thema's

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van Journalismlab en alle ontwikkelingen schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.