Dag van de Lokale Journalistiek; nieuwe cijfers, nieuw boek

In de afgelopen tien jaar zijn er in Nederland meer dan vierhonderd onafhankelijke online nieuwssites bijgekomen die met enig regelmaat eigen lokaal nieuws produceren. De eigenaren van deze sites worden professioneler in journalistieke aanpak en ook een bedrijfsmatiger manier van werken wordt vaker gezien. Er wordt ook nog wel veel geëxperimenteerd, aldus de eigenaren.

Het hyperlocal bedrijfsmodel kenmerkt zich nog wel door lage omzetten en de inzet van vrijwilligers. Sociale media worden nog niet ten volle benut, en op het gebied van marketing en advertentie-inkomsten blijven de veelal kleine bedrijven achter. Lokaal nieuws is dominant en de productie van eigen nieuws wordt belangrijk gevonden.

Aankomende donderdag 11 juni presenteert het lectoraat Crossmediale Kwaliteitsjournalistiek nieuwe cijfers over omvang, strategie en motivatie van hyperlocals in Nederland. Een verslag van resultaten van een survey onder eigenaren van hyperlocals staat in het deze week gepubliceerde boek Local Journalism, The Decline Of Newspapers And The Rise Of Digital Media van het Reuters Institute for the Study of Journalism, een uitgave van de Universiteit van Oxford en uitgeverij I.B.Tauris & Co..

Een kopie van de inhoud en het eerste hoofdstuk, geschreven door Rasmus Kleis Nielsen, de directeur van het Reuters Institute for the Study of Journalism en de redacteur van het boek, staat hier. Hoofdstuk 8 is het artikel Hyperlocal with a Mission? Motivation, Strategy, Engagement, door Marco van Kerkhoven en Piet Bakker.

Experimenteren

De motivatie om een lokale online nieuwswebsite te beginnen blijkt deels geworteld in zorgen over een teruglopend lokaal nieuwsaanbod. Maar ook commerciële doelstellingen spelen een rol. In strategische ambities en mate van betrokkenheid zijn weinig verschillen tussen ideologisch non-profit hyperlocals en degenen die meer commercieel georiënteerd zijn. Een meerderheid van de eigenaren zegt een journalistieke aanpak niet als een voorwaarde te zien, commerciële kansen prevaleren. Daarom bestaat tegen het plaatsen van commerciële boodschappen van derden tussen redactionele kopij weinig principieel bezwaar.

De online lokale nieuwssites in Nederland profiteren nog niet optimaal van de mogelijkheden die de online omgeving en de digitalisering van de media bieden. In vergelijking met traditionele media nemen de hyperlocals wel meer vrijheden om te experimenteren met redactieformules en online technologie. Maar door een gebrek aan tijd en geld worden ook die mogelijkheden niet ten volle benut, aldus de geïnterviewden.

Donderdag meer!

Auteurs