In reactie op teruglopende abonnee- en advertentie-inkomsten en een veranderende nieuwsvraag, experimenteren regionale nieuwsmedia in Nederland met het verbreden van het digitale aanbod van nieuws en het centraliseren van het nieuwsproces. Deze convergentie naar het newsroommodel heeft gevolgen voor de bedrijfsmatige en journalistieke organisatie. Aansluitend op een onderzoek onder bedrijfs- en nieuwsmanagers van alle regionale kranten in Nederland, naar de wijze waarop deze innovatie wordt geleid, is in 2012 een contentanalyse uitgevoerd bij een selectie van regionale kranten. Het doel van die studie was te zien in hoeverre convergentie-ambities terug te zien zijn in de dagelijkse nieuwsproductie.
De concrete vragen hier waren: in welke vorm wordt het dagelijkse politieke nieuws verspreid; welke nieuwskanalen worden ingezet; met welke frequentie wordt politiek nieuws verspreid, krijgen journalistieke kwaliteitsindicatoren als ‘eigen nieuws’, nieuwsverrijking en interviews de ruimte; in hoeverre is er sprake van crossmediale producties.
De resultaten laten zien dat bij de meeste kranten de ambitie om van de klassieke geprinte krantenuitgave naar een brede digitale productie te komen nog geen praktijk heeft. De nodige aarzelingen zijn zichtbaar bij het implementeren van crossmediale productiemethoden, het consequent inzetten van diverse digitale kanalen, het verrijken van nieuws en het gebruik van sociale media.
Het ligt in de planning de content analyse in 2014 op onderdelen te herhalen om een beeld te krijgen van recente ontwikkelingen.
Het onderzoek zal worden gepresenteerd op The Future of Journalism Conference aan de Cardiff University op 13 en 14 september.