Dat de papieren oplage daalt is geen nieuws meer. Dat de digitale oplage groeit ook niet. Maar compenseren die twee elkaar? De papieren oplage daalt met 6 a 7%, de digitale oplage stijgt met 38%. Hoe goed is dat nieuws?
Eerst maar eens de papieren oplage. Als we het derde kwartaal van 2014 – waarvan de cijfers vandaag uitkwamen – vergelijken met hetzelfde kwartaal in 2013, levert dat een verlies van de papieren oplage van 6% op.
De regionale kranten verliezen 6% gemiddeld. In de Randstad gaat het slechter dan daarbuiten. Het Parool, de Gooi- en Eemlander, het Leidsch Dagblad, het Haarlems Dagblad en het Noordhollands Dagblad verliezen tussen de 8 en 13%.
Bij de landelijke kranten verliezen de NRC-kranten (papier) meer dan de anderen: NRC Handelsblad -10%, nrc.next zelfs -29%. De andere titels zitten tussen de -3% (Reformatorisch Dagblad) en -7% (Nederlands Dagblad).
Maar dan digitaal: +38%. Bij Het Parool en De Telegraaf (allebei meer dan 350% erbij) is het zelfs spectaculair. De Volkskrant noteert +12.000 NRC +6000 en next +600. De Telegraaf krijgt er maar liefst 21.000 digitale abonnees bij; Het Parool 4000.
Compenseert dat? NRC heeft een ‘papieren’ verlies van 17.000, Volkskrant van 11.000, Telegraaf van 28.000. Goed nieuws dus voor de Volkskrant, een ‘plusje’ van 1000.
Maar is dat ook zo? Dat is nog maar de vraag. In feite zijn we hier appels met peren aan het vergelijken. De digitale abonnees van de Volkskrant zijn bijvoorbeeld voor een groot deel de ‘papieren’ zaterdag- of weekendabonnees die de digitale krant erbij krijgen. Die tellen ook nog eens voor 6 dagen mee waardoor een abonnee een beetje dubbel geteld wordt (namelijk ook eens als 1/6 papieren abonnee).
Je kan alleen over compensatie spreken als abonnees de volle prijs betalen voor de krant; maar dat is niet bij alle titels het geval. Bij NRC Handelsblad betalen de abonnees overigens wel een behoorlijke prijs voor hun digitale abonnement.
Er is geen compensatie in de meeste gevallen. Kranten verkopen hun product op twee manieren, en die zijn lastig te vergelijken.
Nrc.next is een geval apart. Vanaf 2011 verliest de krant papieren oplage, in 2012 worden er wel behoorlijk veel digitale abonnementen verkocht (voor een ‘echte’ prijs – nu €180 per jaar). Maar vanaf 2013 gaat het op snel bergafwaarts. En gestaag. In dit tempo houdt de krant het niet lang vol. De papieren zaterdagoplage van nrc.next is ruim 8000, daar lijkt de groei uit te zijn. Een papieren toekomst voor next lijkt niet voor de hand te liggen als het zo doorgaat.