Bye Bye Berliner, hello magazine: Volkskrant Sir Edmund

Kranten zijn niet alleen compacter geworden door de overstap op tabloid, ze worden ook magaziner.

Volkskrant-abonnees kregen zaterdag in plaats van de katernen Wetenschap, Boeken, Reizen en Weekeind (samen 46 pagina’s vorige week) nu het magazine Sir Edmund (80 pagina’s): een nieuw tijdschrift voor het hoofd.

“Het blad gaat over nieuwe inzichten en de laatste ontwikkelingen in het denken, van wetenschap tot kunst, van literatuur tot nieuwe media.” aldus hoofdredacteur Philippe Remarque.

Het magazine is half-Berliner, wat een kleine besparing van papier opleverde (zo’n 10%) maar aan de inhoud was dat niet te merken. Ze hadden fiks uitgepakt: onnodige medische ingrepen, 50 jaar Ik Jan Cremer, Warschau, online voorwaarden, de grauwe gans…

Lezers reageerden overwegend positief, het was genieten, handig, echt goed, een wonder van beeld en woord, een creatieve topper, best revolutionair, geweldig leesvoer:

tot:

Sir Edmund is het afscheid van de Berliner. Oud-hoofdredacteur Pieter Broertjes wilde de hele Volkskrant op dat formaat uitbrengen. Dat in navolging van The Guardian – maar daar had de overstap, inclusief een nieuwe pers £70 miljoen gekost, en dat wilde De Persgroep niet betalen. Men had wel een Berliner-pers in België, maar dan kon de krant nooit op tijd in Nederland zijn. Broertjes nam genoegen met het invouwen van het afwijkende formaat voor de weekend-bijlagen.

Weekendkranten worden belangrijker
Bij de Volkskrant ligt de advertentiebezetting in de eerste drie dagen van de week rond de 7 à 8%, op donderdag en vrijdag loopt dat op tot 13 à 14, op zaterdag ligt het boven de 20% (oktober 2013). Kranten worden in het weekend drie kwartier gelezen, door de week in een half uur. Adverteerders betalen ook meer voor de zaterdag vanwege de hogere oplage.

Hoe hoog is die oplage? Volkskrant, Telegraaf, Parool en FD laten hun weekendmagazines Volkskrant Magazine, Vrouw, PS van de Week en FD Persoonlijk door HOI meten, NRC’s LUX heeft volgens de uitgever een oplage van 284.000 exemplaren in het eerste halfjaar van 2013. Met een beetje rekenwerk levert dat het volgende beeld op: de weekendoplage ligt bij deze titels tussen de 12% (Parool) en 66% (NRC) boven de weekoplage.

 

weekendkranten_2013

Het is niet vreemd dat kranten steeds meer energie in de weekendkrant steken, bij het FD had men al een plannetje om de stekker er door de week uit te trekken (op papier) en zich te concentreren op het weekend. In de VS hebben diverse kranten die keuze al gemaakt: niet elke dag meer drukken en bezorgen – vooral de eerste dagen van de week zijn een schip van bijleg.

 

Auteurs

4 comments

  • Zo worden kranten steeds grotere concurrenten van weekbladen.

    Sir Edmund vind ik overigens een interessante verzameling van katernen en artikelen die net zo bij elkaar horen als het leven bij diversiteit en dynamiek, schurkend tegen de chaostheorie. En waar geen adverteerder bij te vinden is. Je zou kunnen betogen: die zijn er nu ook niet. Maar one thing for sure: die ga je met Sir Edmund ook nooit krijgen al gaat de economie als de Mount Everest.

    Wel een paar pagina’s reisadvertenties, maar slechts 1 (conceptloze) spread toerisme. Wetenschapstukken zijn behoorlijk abstract op artikel over dna na. Heel veel artikelen zonder aanleiding en heel veel Opinioogle (mix van mening en googelen). Geen journalistiek, zeg maar.

    Openingsartikel over onbewezen medische behandelingen is daar een uitzondering op. Maar als er in Nederland al grote regionale verschillen zijn qua behandeling, waarom zou een analyse over Amerika hier dan gelden? In het artikel staat nota bene dat effectiviteit van behandelingen nog in NL onderzocht moet worden.

    Dan is 60% (of 50%, dat wordt door elkaar gebruikt) van de behandelingen als zinloos bestempelen een onwetenschappelijke uitspraak.
    O nee, wetenschap begint pas een paar pagina’s verder.

  • @Paul
    Over die inhoud kun je van mening verschillen, over de advertenties niet – dat blijft bij Sir Edmund (en bij magazine) een zwakke schakel (10 pagina’s – met de mini’s op een heel vreemde manier gegroepeerd). Die reisadvertenties achterin bij elkaar plaatsen is ook geen fraaie optie.

  • Over verdienmodellen gesproken: Waarom moet ik voor bovenstaand artikel via The Post Online betalen en kan ik het via Journnalismlab gratis lezen?

  • Ja, inderdaad een dingetje. Net als sommige andere auteurs TPO Magazine heb ik een doorplaats-beleid, dat is naast de originele content. Daar moet is trouwens weer wat van plaatsen. Het idee is dat de abonnees meteen al het andere materiaal op één plek lezen. Maar het blijft inderdaad een een beetje gek.