‘Bouw aan het merk, niet aan de oplage’

Kerkhoven, M. van, (24 april 2012). ‘Bouw aan het merk, niet aan de oplage’. De Nieuwe Reporter.

Voor een journalist was er zowaar nog een goede reden om afgelopen week in Oslo te zijn: het congres Media Innovations. Waarom daarover een congres? Met zoveel honger naar het proces van de eeuw, vraag je je af waarom media zo nodig willen innoveren. Luisterend naar deskundigen weet je snel beter: ook een waanzinnige massamoordenaar gaat de betalende nieuwsconsument niet terugbrengen.

Het begon zo veelbelovend. Vicepresident van de Noorse multinationale uitgeverij Schibsted, Sverre Munck, liet een foto zien van de televisiewagen van zijn nieuwe internettelevisiestation VG-TV, een spin-off van de succesvolle tabloid VG; de doorsnee minibus stond klemgeparkeerd tussen twee dertigtonners van Noorwegen Een en Twee. Om daar met enig leedvermaak aan toe te voegen: ‘wij trokken binnen drie dagen meer kijkers online dan de televisienetten Noorwegen Een en Twee samen.’

Maar er is een probleem met die kijkers, ook al zijn met velen, moest Munck toegeven: ‘ze leveren weinig op’. Hij gaf daar gemakshalve ook maar meteen de cijfers bij. Levert een gemiddelde kranten ‘gebruiker’ nog tien euro winst op per jaar, een online bezoeker amper een euro. En de mobiele kijker nog niet eens een halve euro.

Auteurs