Blendle is goed voor media, maar is Blendle ook goed voor journalisten?

Blendle is met een knal van start gegaan. Van heinde er verre kwamen media het wondertje aanschouwen: mensen betalen voor online nieuws! Zoiets slaat aan.

Het enige valse nootje kwam van FLA-voorzitter Wijbrand Schaap: freelancers krijgen niks voor artikelen die via Blendle verkocht worden. Schaap schreef in februari dat Blendle “een nieuwe openbaarmaking” is waarvoor opnieuw betaald moet worden; recent richtte Schaap zijn pijlen op media en uitgevers die mooi weer speelden met hun Blendle-artikelen op kosten van freelancers.

Schaap gaat voor de juridische optie: niet akkoord gaan zonder compensatie. Blendle ziet hij als een uitgever en niet als een kiosk. Het is een optie. Maar tijdrovend en onzeker.

Wie kijkt naar wat er trending op Blendle is ziet dat het vaak om stukken van freelancers gaat: columns, interviews en features in weekend-magazines en  tijdschriftartikelen. Hoe kunnen freelancers gebruik maken van Blendle zonder de juridische weg te bewandelen?

1. Indirect via TPO Magazine

Bij TPO Magazine krijgen freelancers betaald op basis van het aantal verkochte artikelen en afgesloten abonnementen. En omdat TPO Magazine ook via Blendle te lezen is, levert ook dat inkomsten op (zie ook artikel Chris Aalberts op DNR). Deze freelancers moeten wel hun eigen marketing doen: aanbevelen via Twitter, Facebook en mail.

TPO Magazine uitgever Jan-Jaap Heij is de afgelopen dagen bedolven onder de verzoeken van nieuwe freelancers. Maar die worden maar mondjesmaat toegelaten. Qua betaling is dit de beste optie, maar zoals de uitgever in Villamedia zei: “je wordt er niet rijk van.”

2. De onderhandelingsweg via Blendle zelf

Een freelancer die trending is bij Blendle of zich in de dagelijkse mail terugvindt bij “Dit zijn de meest populaire artikelen” zou ook eens met de opdrachtgever kunnen gaan praten. Kennelijk wordt er extra aan je verdiend. Maar hoe sterk is je positie? Hoe vaak ben je gedeeld en wat heeft dat opgebracht?

Eind april verscheen er een linkje op Blendle: Freelancers. Daar wordt uitgelegd hoe freelancers te werk kunnen gaan. Je kan je stukken laten verwijderen maar je kan ook inzicht in je verkoopcijfers krijgen. Je moet één keer per kwartaal dat overzicht aanvragen bij Blendle. Dat formulier is via de Freelancers-link te vinden. Een medium krijgt 70% van de opbrengst van een artikel. Wie 1000 keer is aangeklikt voor een artikel van 25 cent heeft €175 opgeleverd voor zijn of haar werkgever. Toch eens gaan praten over de 13e maand?

Freelancers die al via Blendle  gepubliceerd hebben, kunnen zich ook opgeven voor de Blendle freelance-borrel, dat heb ik meteen gedaan, gratis drank is voor elke freelancer een belangrijke secondaire arbeidsvoorwaarde.

3. FLA-magazine? NVJ-glossie? Post-it?

Als de FLA (en de NVJ) op willen komen voor de belangen van de freelancers kunnen ze natuurlijk net als TPO Magazine zelf een medium beginnen voor freelancers en een deal met Blendle maken. Dat is een investering, er moet een kwaliteitscontrole en eindredactie komen, maar in principe kan Blendle met elk medium in zee.

Ook een initiatief als Post-it zou bij Blendle passen. Elk medium met goede (betaalde) content kan met ze gaan praten.

De Blendle-test

Nu ben ik zelf ook parttime freelancer – ik schreef een artikel voor de laatste Villamedia en publiceerde begin deze week een artikel in TPO Magazine. Die artikelen zijn voor 25 (Goochelen met digitale abonnementen) en 28 cent (Nieuws in de aanbieding: hoe kranten Dirk-denken) te koop bij Blendle.

Ik zal regelmatig via TPO Magazine publiceren op Blendle – aan het eind van dit kwartaal breng ik u op de hoogte van de resultaten. In Q1 van 2014 stortte TPO €64 op mijn rekening, het kwartaal daarvoor was dat €51. (Ook doe ik verslag van de onderhandelingen met Dolf Rogmans van Villamedia als blijkt dat dankzij mijn bijdrage het magazine een vette winst heeft gemaakt.)

UPDATE 16:00

Dolf Rogmans gesproken. Bij Villamedia delen de freelancers mee in de Blendle-opbrengst. Die staat nu bij mij op 45 verkopen (en 35 mensen die hun geld terugvroegen – damn), wat me €12,25 extra oplevert, bovenop de €456 van Villamedia. Ik vind dat – in Blendle-termen “Supersympathiek“. Zoiets kan een behoorlijk opsteker voor freelancers worden, een nogal technisch artikel over digitale abonnementen gaat natuurlijk nooit 2000 lezers trekken, maar voor andere stukken (onderzoek, interviews, achtergrond, features, reportages, columns) geldt dat misschien wel.

 

Auteurs

7 comments

  • Jan-Jaap Heij

    Die worden niet maar mondjesmaat toegelaten, het loopt ons alleen af en toe een beetje over de schoenen nu 🙂

  • Piet Bakker

    Mijn vertaling van “terughoudend” mee omgaan…

    Maar zowel voor TPO Magazine als voor Blendle is het niet handig als er veel auteurs tussen zitten wiens stukken niet gelezen worden. Dus er is een soort van kwaliteitscontrole.

  • Piet Bakker heeft een redelijk betaalde baan als lector en klust bij als freelancer. Zijn artikelen zijn bijna zonder uitzondering interessant, ik lees ze in elk geval graag. De bedragen die hij vermeldt zijn bedroevend laag. Geen journalist zou daarvan kunnen leven. Arme zzp’er die levert aan TPO, de Correspondert of vergelijkbare digitale uitgaven.

  • Piet Bakker

    Villamedia laat freelancers dus meedelen, zie update.

  • Even voor alle volledigheid : ik sprak als voorzitter van de freelancersassociatie. En inmiddels zijn er serieuze gesprekken gaande tussen de verschillende betrokkenen, die hoopvol verlopen. En dat gaat dus specifiek over het doorverkopen zonder toestemming en compensatie door uitgevers van auteursrechtelijk beschermd materiaal van freelancers aan blendle. Notice and take down is geen legale oplossing. En natuurlijk fantastisch dat iedereen zelf een eigen medium op blendle kan zetten. Juichen we ook toe. Maar het gaat dus even om dat dingetje met de uitgevers van kranten en tijdschriften. Voor alle duidelijkheid.

  • Piet Bakker

    Als het om een “dingetje met uitgevers” gaat, pak die uitgevers dan aan. Blendle biedt kansen aan freelancers door het TPO-model, een nieuw medium, het goede voorbeeld van Villamedia. En bovendien is inzichtin wat er van jou verkocht wordt een krachtig wapen. Gebruik dat om de uitgevers aan te pakken.

  • Het onderhavige stuk ging over een uitgever, Piet.