Betrekken van de sociale nieuwsconsument: reacties op Facebook en nieuwssites

Sinds 2011 kunnen nieuwsmedia, naast de bestaande reactiemogelijkheden op hun website, gebruik maken van de zogenaamde Facebook Comments Box. De tool, waarbij het publiek alleen een reactie kan plaatsen met een Facebook-account, zou voor verbetering van publieksreacties zorgen.

Alexander Pleijter schreef er over op De Nieuwe Reporter. Maar verbeteren die reacties eigenlijk wel? Jimmy Orr van de LA Times vraagt zich bij de overstap (van twee van de LA Times blogs) naar het Facebook -systeem bijvoorbeeld het volgende af:

“Will this move be a troll-killer or will it make our blogs seem hollow?”

Voor dit onderzoek hebben we ons gefocust op kwalitatieve en kwantitatieve verschillen van reacties op fanpages op Facebook en nieuwssites. Daarnaast hebben we gekeken naar de manier waarop deze nieuwsmedia omgaan met reacties op beide platformen. We hebben hiervoor in totaal 3,489 reacties geanalyseerd van zowel Facebook als nieuwssites.

Een tipje van de sluier

Een van de voordelen van Facebook zou zijn dat de drempel om een reactie te plaatsen op Facebook veel lager is dan op nieuwssites. Uit ons onderzoek blijkt echter dat op dezelfde nieuwsberichten veel meer reacties zijn gegeven op de nieuwssites (76%) dan op Facebook (24%).

Screen Shot 2013-09-10 at 1.07.08 PM

 

 

 

 

 

 

 

 

Opvallend was dat we weinig tot geen off-topic reacties vonden, weinig tot geen verwijzingen naar bronnen en materiaal en ideeën voor (nieuwe) journalistieke verhalen. Wel ontving vooral NRC.nl relatief veel reacties waarin het publiek de redacteuren op feitelijke onjuistheden en spelfouten wees. De reacties met scheldwoorden en beledigingen vielen echter ontzettend mee. De moderatie- en registratie systemen waar de nieuwsmedia gebruik van maken lijken dus hun werk te doen.

Maar of de Facebook Comment Boxes nu echt de kwaliteit van de comments heeft verbeterd? Ja en nee. Facebook lijkt inderdaad de trollen te doden maar zorgt door de persoonlijke one- liners  vooral voor holle discussies.

Het onderzoek zal worden gepresenteerd op The Future of Journalism Conference aan de Cardiff University op 13 en 14 september.

Auteurs