De beste voornemens voor 2016

SVDJ.nl sprak de afgelopen maand met zeven hoofdredacteuren (die van Het AD, De Correspondent, NDC, RTV Rijnmond, Nu.nl, NOS Nieuws en Elsevier) over de journalistieke plannen die ze in petto hebben voor 2016. Ik nam ze door en zette de beste vijf ideeën van deze hoofdredacteuren op een rij (in willekeurige volgorde).

Rob Wijnberg1) De Correspondent: van informatieleverancier naar gespreksleider.
Alhoewel Rob Wijnberg meer interessante plannen voor het komende jaar poneert (meer doen met audiovisuele media en juist géén ‘Snowfall’ of ‘Firestorm’-achtige producties maken), is het idee van de hoofdredacteur over de rol van de journalist de meest essentiële. In 2016 schuift deze rol volgens Wijnberg nog meer op ‘van informatieleverancier naar gespreksleider’. Of zoals ik dat zelf graag verwoord: journalisten creëeren niet alleen meer, ook cureren en communiceren behoren tot hun taken. Rutger Bregman is natuurlijk zo’n ‘correspondent’ bij uitstek: die schrijft, leest, praat en kiest daarvoor elke keer het platform dat het meest geschikt is voor het verhaal dat hij wil vertellen. Dit idee van Wijnberg is dus eigenlijk niet helemaal nieuw, maar de veranderende taakopvattingen van journalisten verdient in het nieuwe jaar nog meer aandacht.

2) NDC: Persoonlijke pagina’s voor verslaggeversEvert-van-Dijk-NDC
Goede ideeën van De Correspondent worden regelmatig door andere nieuwsmedia overgenomen. Nu is ook de Noordelijke Dagblad Combinatie (NDC) geïnspireerd geraakt door de ‘tuinen’ van Wijnberg: de regionale verslaggevers in het hoge Noorden krijgen in 2016 namelijk ook een eigen (digitale) pagina. Dat is goed nieuws, en tevens in lijn met de hierboven beschreven veranderende taakopvattingen. “Naar eigen inzicht mogen de redacteuren een band op gaan bouwen met hun lezers. Verhalen, blogs, recensies, columns, alles mag er op”, aldus NDC-hoofdredacteur Evert van Dijk. Hopelijk blijft het niet bij het zenden van verhalen op deze pagina’s en is er ook een rol voor het publiek weggelegd. De journalisten zouden prominent zichtbaar en benaderbaar moeten worden, ook op de homepage (voor zover die nog van belang is). Op die manier kan er daadwerkelijk een dialoog ontstaan en worden de makers ontdaan van hun afstandelijke positie (die niet langer passend is in een online omgeving).

Gert-Jaap Hoekman3) Nu.nl: consumer generated video
NU.nl nam haar publiek altijd al serieus door vanaf het begin fanatiek in te zetten op user generated content (zoals met Nu.jij en Nu.foto). Die voorsprong hopen ze in 2016 te verzilveren met consumer generated video. Hoofdredacteur Gert-Jaap Hoekman wil daarmee het aanbod van nieuwsvideo’s sterk uitbreiden. Dit gaan ze doen met een app ‘waarmee consumenten live video kunnen streamen à la Periscope en Meerkat’. Het verschil met de app van Nu.nl is dat deze een speciale regiefunctie heeft waarmee de redactie van Nu.nl ook in contact kan staan met de makers van de video’s. Op die manier kan een redacteur de opdracht geven om bijvoorbeeld meer close of juist meer van een afstand te filmen. Het roept tegelijkertijd wel de vraag op of mensen zich wel (willen) laten regisseren, en in het verlengde daarvan of we niet al genoeg hebben aan Periscope en Meerkat. En ook Snapchat boekt succes met consumer generated video (de Live Stories-feature). Gaat Nu.nl het voor elkaar krijgen om mensen wéér een nieuwe app te laten downloaden? Dat gaan we dus het komende jaar gewoon lekker merken! En ik neem aan dat de redacties van NOS en RTL Nieuws deze nieuwe app van Nu.nl ook op de voet zullen gaan volgen.

4) Het AD: de knuffelmuurChristiaan Ruesink
In 2016 kan een krant niet meer zonder betaalmuur, dat vinden ze nu ook bij het AD. Daar gaan ze het komende jaar experimenteren met ‘de knuffelmuur’, zoals hoofdredacteur Christiaan Ruesink zijn paywall liefkozend noemt. “Bezoekers mogen wel eerst kijken alvorens te moeten kopen. We willen mensen eerst aanmoedigen, voordat het slot erop gaat.” Deze Persgroep-strategie wordt ook al toegepast bij de Volkskrant, waar niet langer wordt gekoerst op het vergroten van het bereik. Dat bestaande bezoekers langer blijven hangen en meer verhalen lezen, zou waardevoller zijn dan het genereren van vooral een hoop clickbait, waar mensen toch niet voor willen betalen. Een slimme strategie, maar ook voor het AD? Is de site van Ruesink er niet eentje die bij uitstek vaart – en ook koerst – op het bereiken van zoveel mogelijk clicks met verhalen in de categorieën showbizz, sport en klein menselijk leed? Ik ben dus heel benieuwd of de hugs van Ruesink ook daadwerkelijk geld op gaan leveren komend jaar; we gaan het zien!

Marcel Gelauff5) NOS Nieuws: flexibiliteit en doorstroming
NOS Nieuws verwacht in personele bezettingen, noch in begroting grote veranderingen. Waarmee hoofdredacteur Marcel Gelauff wil zeggen dat de redactie niet gaat krimpen in 2016. Dat valt op zich niet onder de categorie ‘goed idee’, maar het is wel gewoon goed nieuws natuurlijk. Evenals zijn opmerkingen dat “jonge instroom belangrijk blijft” en dat het “personeelsbeleid gericht blijft op flexibiliteit en doorstroming.” Gelauff voegt daar vervolgens aan toe dat “mensen niet tien jaar achtereen op dezelfde stoel moeten blijven zitten.” Persoonlijk heb ik geen moeite met mensen die al tien jaar lang hun werk uitstekend blijken te doen. Maar misschien slaat deze opmerking wel op (eind)redacteuren en verslaggevers die bij het crossmediale NOS Nieuws vooral bedreven zijn in het maken van ietwat gedateerde radio- en/of televisieverslagen en dat het voor deze mensen tijd wordt om eens iets anders te gaan doen? In dat geval vind ik ook deze opmerking er eentje in de categorie: iets om naar uit te kijken in 2016.