Beslisboom voor infographics: iedereen wil hem hebben

AI-gegenereerde afbeelding
AI-gegenereerde afbeelding

Wordt ie ook in het Engels vertaald? Ik ga hem meteen gebruiken bij mijn overleg met klanten. Hadden we zoiets maar eerder gehad, dat had veel misverstanden met onze opdrachtgevers kunnen voorkomen. – Dat waren enkele reacties bij de presentatie van de Beslisboom voor het maken van infographics.

De beslisboom werd gepresenteerd op het eindcongres van het onderzoeksproject Every Picture Tells a Story op 4 september. Het is een gezamenlijke productie van J.Lab, In60 Seconds, Schwandt Infographics en De ArgumentenFabriek. De beslisboom brengt in kaart welke keuzes een opdrachtgever moet maken voordat een ontwerper een voorstel kan uitbrengen. Het laat zien hoe de verschillende mogelijke doelen van een infographic verbonden kunnen worden met bepaalde content en specifieke beeldvormen. Karin Schwandt, die aan het ontwerp meewerkte is de tool onmiddellijk gaan gebruiken in het overleg met klanten.

Ingfographicfabriek

Screen Shot 2014-09-05 at 17.23.32Paul Maas (Paul Maas Illustratie) en John Verhoeven (Inspiring Data) vertelden hoe zij als ontwerpers betrokken waren bij het ontwerp van de tweede tool die voorkomt uit het Every Picture project: De Infographic fabriek. Dit is een visuele handleiding voor het vinden van de juiste mensen voor het maken van een infographic. “In het begin van het Every Picture Project zag ik weinig heil in dit onderzoek,” zei Maas, maar toen ik als designer eenmaal zelf moest nadenken over wat we eigenlijk aan het doen zijn en hoe een opdrachtproces verloopt, werd ik er steeds enthousiaster over. Je krijgt toch weer een andere kijk op je vak. Ik kan deze tool prima gebruiken bij het overleg met mijn eigen klanten. Het maakt snel duidelijk welke keuzes er te maken zijn.

Cyrille Snijders, coördinator online informatief bij BNN-Vara, gebruikt de Infographicfabriek al bij het ontwerpen van online visualisaties voor de omroep. “Het is een prima middel om mensen waar je mee werkt snel duidelijk te maken wat je kunt met infographics. Zeker als je met mensen werkt die daar niet veel ervaring mee hebben,

De Beslisboom en de Infographicfabriek zijn praktische uitwerkingen van het wetenschappelijk onderzoek naar effectieve vormen van samenwerken bij de productie van infographics zoals die dat is vastgelegd in de artikelen : Visualizing news en Working with or next toe ach other? Boundary crossing in the field of information visualization.

MEER OVER

Over Journalismlab

Onderzoek in de context van de digitale wereld

Het lectoraat Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie (JournalismLab) doet aan de hand van diverse thema’s praktijkgericht onderzoek. Hierbij kijken we naar de wederkerigheid tussen drie journalistieke processen: productie, inhoud en effect.

Deel dit artikel:

Lees meer

Thema's

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van Journalismlab en alle ontwikkelingen schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.