Congratulations, wonderful work, very creative … De Britse consultant voor datavisualisaties Andy Kirk is vol lof over de interactieve informatievisualisaties die studenten van de Minor Editorial Media Design hebben gemaakt voor opdrachtgevers als KPN, Brabant Water en FD. Louter beleefdheid van iemand die een dag eerder een goed betaalde training heeft gegeven voor de opleiding waarvan hij nu de studenten ziet, zou je kunnen denken. Maar met al zijn positieve feedback maakt Kirk wel duidelijk waar het om draait bij informatie visualisaties.
Helder doel
Kirk complimenteert de studenten met het feit dat ze niet alleen laten zien dat ze mooie dingen kunnen maken, maar dat ze tot de kern van het communicatieprobleem weten door te dringen. Het doel van de visualisatie staat voor hen voorop. Daar hoort bij dat ze ook weten aan te geven voor wie de visualisaties zijn bedoeld. “Zoveel professionele producties gaan de mist in doordat de makers geen rekening houden met het publiek waar ze voor werken,” zegt Kirk.
Invalshoek
Ook laten de studenten volgens Kirk zien dat ze vanuit een eenduidige invalshoek kunnen werken waardoor ze duidelijke keuzes hebben kunnen maken over wat wel en niet in de visualisatie terecht komt.
Storytelling
De studenten laten ook zien oog te hebben voor storytelling. Ze begrijpen dat het er vooral om gaat een verhaal te vertellen, en ze weten daarbij de gebruikers te betrekken via spelelementen en andere interactieve technieken.
Design
Kirk herkent gevoeligheid voor het mooi design met een juist gebruik van kleuren en vormen.
Creativiteit
Wat Kirk vooral bij de studenten bewondert, is hun creativiteit en hun probleemoplossend vermogen.
Missers
Niets negatief dan? Natuurlijk wel. Maar niet uit de mond van Kirk. Hij laat het de studenten zelf zeggen. Hij stelt ze twee vragen: Wat heb je van dit maakproces geleerd? En: Wat zou je volgende keer anders doen? De studenten geven aan dat ze zich een volgende keer niet zo overdonderd zullen laten voelen bij een opdracht die veel te ingewikkeld lijkt om uit te kunnen voeren. Je niet begraven in dingen die je niet aankan. Eerder hulp inroepen. Zorgen dat je een plan B hebt, voor als je eerste opzet niet lukt. Meer tijd besteden aan het maken van een goed storyboard is ook iets wat een student zich voorneemt. Kirk kan dat alleen maar beamen. Niets zo belangrijk als een goede voorbereiding. Pen en papier blijven onmisbaar voor het maken van een goede visualisatie.