Tips voor het verkopen van een journalistiek verhaal

AI-gegenereerde afbeelding
AI-gegenereerde afbeelding

Op de Dag van Het Grote Verhaal (19 september) in het Universiteitstheater in Amsterdam krijgt een stedenbouwkundige twee minuten  om haar verhaal te pitchen voor een jury van uitgevers, een fondsbeheerder en een hoofdredacteur. Ze wil een artikel schrijven over stadsontwikkeling in Maleisië. De kookwekker rinkelt, de twee minuten zijn verstreken, en alle juryleden steken een rode kaart omhoog.

Wat doet ze fout? Ze negeert zo’n beetje alle tips die de een rijtje succesvolle journalisten deze dag de zaal vol freelancers heeft voorgehouden over het verkopen van je verhaal. Verkoop geen onderwerp maar een verhaal. Toon je eigen betrokkenheid. Maak de urgentie duidelijk. En nog zo’n lijst van dingen die we allemaal wel kennen, maar die o zo moeilijk zijn toe te passen.

Voor wie het maken van journalistieke verhalen echt wil leren, is er nu het Handboek Verhalende Journalistiek waarin Henk Blanken en Wim de Jong aan de hand van Nederlandse voorbeelden laten zien hoe je werkt met plot, climax en perspectief in journalistieke verhalen.

Tips voor het pitchen van een verhaal vind je hier:

Hieronder de tips van de Dag van het grote verhaal in een poster. Klik op het plaatje om het te vergroten.

Tips voor verkopen van verhaal
Tips voor verkopen van verhaal

Klik hier om de afbeelding als pdf te downloaden

MEER OVER

Over Journalismlab

Onderzoek in de context van de digitale wereld

Het lectoraat Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie (JournalismLab) doet aan de hand van diverse thema’s praktijkgericht onderzoek. Hierbij kijken we naar de wederkerigheid tussen drie journalistieke processen: productie, inhoud en effect.

Deel dit artikel:

Lees meer

Thema's

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van Journalismlab en alle ontwikkelingen schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.