Alle mediacijfers van 2012 en 2013: online, omroep en print

Hoeveel originele berichten staan er in een regionale krant? Met welk percentage is internetadverteren toegenomen? Welk deel van de Nederlandse dagbladsector is in buitenlandse handen? Wat is de omzet van de NPO? Hoeveel minuten kijken Nederlanders per dag tv? In hoeveel gemeenten zijn er nog concurrerende kranten? Wat zijn de 30 meest populaire websites? Wat zijn de machtigste kabelaars?

Deze en honderden andere zaken zijn te vinden in de Mediamonitor – Mediabedrijven en mediamarkten 2012-2013 (ook als pdf-versie) van het Commissariaat voor de Media. De belangrijkste trends komen aan bod, de grootste mediabedrijven met hun omzet, deelnemingen en eigendomstructuur worden behandeld en zes media-sectoren (dagbladen, publiekstijdschriften, televisie, radio, internet, distributie) worden cijfermatig geanalyseerd.

Het rapport bevat daarnaast twee extra hoofdstukken. Eén (van bovengetekende) over 30 jaar kranten. Op het andere extra hoofdstuk, over de regionale dagbladen en hun lokale edities, komen we op deze plek later uitgebreider terug.

30 jaar kranten
De oplage van kranten daalt weliswaar, maar Nederland is nog steeds een krantenland, ook in vergelijking met andere landen. In 2012 was de dagelijkse totale oplage zo’n vier miljoen terwijl 8,5 miljoen mensen elke dag een krant lezen. Dat is lager dan halverwege de jaren negentig bijvoorbeeld, maar de cijfers verschillen nauwelijks met de situatie in de jaren tachtig – qua aantallen althans.

media_monitor_dagbladen

De grootste verandering betreft niet de hoeveelheid kranten, maar vooral welke kranten dat zijn en hoe die kranten verspreid worden. Het zijn minder titels van minder uitgevers dan een aantal decennia geleden – vooral op regionaal gebied. In de regio is tegenwoordig de one-paper-city het dominante model terwijl er zelfs al enkele no-paper-cities zijn. Bovendien verschijnen nu alle kranten – op De Telegraaf na – in tabloid- of Berliner-formaat. Sinds 15 jaar kennen we in Nederland ook gratis dagbladen, een innovatie die overigens alweer op z’n retour is.

In deze bijdrage worden deze ontwikkelingen over een lange termijn gepresenteerd: oplagen, uitgevers, titels, leesgedrag, formatwijzingen, concentratie en monopolievorming. Een overzicht over een langere periode biedt inzicht in hoe trends zich door de tijd ontwikkelen, ze bieden daarmee mogelijk ook een blik in de toekomst van de traditionele en digitale kranten.

 

 

Auteurs

Een reactie