De printoplage van de Nederlandse kranten is in 2014 opnieuw gedaald. Deze keer met 6%, en dat is weer meer dan in de vorige jaren. Het verlies loopt op, maar aan de andere kant worden er meer digitale kranten verkocht. Compenseert die digitale groei de teruggang in print?
Het gaat alleen om ‘echte’ kranten, in papieren of digitaal formaat. Betaalde apps, paywall-opbrengsten, plus-, select- en premium-artikelen die via de website verkocht worden, blijven hier buiten beschouwing.
De 2014 cijfers zijn het gemiddelde van de 4 kwartalen. Pas volgende maand publiceert HOI de ‘officiële’ oplages; maar die zullen slechts marginaal afwijken.
Eerst de printoplage van de landelijke kranten. Die verliezen 6% van hun printoplage in 2014 t.o.v 2013. Grote verliezers zijn NRC Handelsblad (-10%) en nrc.next (-24%). Trouw (-3%) en Telegraaf (-4% – overstap op tabloid) doen het daarentegen ‘relatief’ goed. Ook de Volkskrant (-5%) en Reformatorisch Dagblad (-4%) scoren beter dan gemiddeld.
Regionale kranten verliezen ook 6% van hun printoplage. De HMC-kranten (Haarlems Dagblad, Noordhollands Dagblad, Leidsch Dagblad en Gooi- en Eemlander) en Parool scoren realtief slecht (-7% a -12%). De Barneveldse Krant, Friesch Dagblad en PZC doen het daarentegen relatief goed (-3% en -4%).
Bij de digitale oplage gaat de grafiek omhoog (behalve bij het Reformatorisch Dagblad). Maar er is een maar…
De digitale oplage wordt op een verschillende manieren vastgesteld. Bij NRC en next zijn het veelal ‘echte’ digitale abonnementen, dat geldt waarschijnlijk ook voor Reformatorisch en Nederland Dagblad. Bij De Persgroep worden ook de mensen die een weekendabonnement hebben en daarmee ‘recht’ op een digitale weekkrant, meegeteld. Zelfs voor alle 6 dagen, dus inclusief de zaterdag. Voor die dag tellen de abonnees dus twee keer mee… het mag van HOI (dat in feite al is opgeheven). BIj De Telegraaf gaat het zowel om ‘echte’ abo’s als om mensen met een weekend-abonnement.
Of het compenseert? Bij de Persgroepkranten kan je eigenlijk de digitale niet bij de papieren abonnees optellen (er zitten dubbeltellingen bij), maar om de zaak vergelijkbaar te maken, doen we dat toch maar even. De 277% groei bij de Telegraaf zorgt voor de 0-lijn, ook Volkskrant en Trouw ‘compenseren’ op die manier (maar daar is optellen dus eigenlijk niet mogelijk). NRC en next verliezen ook in totaal (maar hebben wel echte abo’s, ook dankzij de nieuwe iPad-acties). Bij NRC zelf tellen ze de weekendoplage van nrc.next bij de totale oplage op – een duidelijk geval van manipulatie – waardoor ze volgens henzelf ook op de 0-lijn uitkomen.