Alle journalistiek is lokaal (16/26)

Deze week presenteren Piet Bakker, Sanne Hille en Marco van Kerkhoven van het lectoraat Crossmediale Kwaliteitsjournalistiek, in Oxford de resultaten van onderzoek naar het lokale nieuws ecosysteem in Nederland.

De conferentie wordt georganiseerd door Robert Picard, directeur van het Reuters Instituut en Rasmus Kleis Nielsen, hoogleraar Politieke communicatie aan Roskilde University, en richt zich op het verkennen van de nieuwspraktijk, de economische kansen en de sociale en politieke implicaties van de lokale journalistiek.

De vele lokale journalistieke initiatieven wereldwijd laten zien dat innovatie in de journalistiek helemaal niet betekent dat eerst zwaar moet worden geïnvesteerd. Vaak zijn juist beperkte middelen, creatieve (technische) oplossingen en betrokkenheid met de publieke zaak de motor achter een succesvolle nieuwsstrategie. Het motto van de conferentie is dan ook: Let’s not forget: most journalism is practiced—and most news media organizations are based—at the local level!

De conferentie richt zich vooral op de wijze waarop lokale journalistiek wordt beïnvloed door de huidige technologische veranderingen, veranderingen in de media-industrie en veranderde lokale gemeenschappen en lokale overheden. Zowel case studies als vergelijkende analyses worden gepresenteerd door wetenschappers uit zestien landen.

De bijdragen van Bakker, Hille en Van Kerkhoven zijn:

  • Ecosystem model applied to local media markets (Piet Bakker)
  • Business approach and motivation of hyperlocals in the Netherlands (Marco van Kerkhoven)
  • Regional networking or not – use of Facebook by Dutch regional news media and their audiences (Sanne Hille)

Kijk ook vanaf deze week op nieuwslokaal.nl. Daar zullen verslagen verschijnen over de conferentie. Ook staan er nieuwsberichten, een overzicht van hyperlocals in Nederland en nieuwe interviews met eigenaren van hyperlocals.

Auteurs