Aggregratie websites: waar komt het nieuws vandaan?

In de vorige post over nieuwsaggregatie werd het beeld geschetst dat deze aggregators vooral een manier zijn om het nieuwsmerk zichtbaar te maken in de regio. Maar hoe werken deze regionale nieuwsrobots? We zoomen in op de bekendste aggregatiewebsites en onderzoeken waar zij hun nieuws vandaan halen.

Welk gebied?
‘s-Hertogenbosch is met haar 143.786 inwoners (2014) de grootste gemeente in ons onderzoek. Even verderop ligt de gemeente Uden met 41.355 inwoners (2014). Om te bekijken hoe aggregators te werk gaan in kleinere gebieden werd ook gekozen voor de kleine gemeente Boekel (10.089 inwoners in 2014). De drie gemeenten worden voornamelijk verslagen door het Brabants Dagblad en Omroep Brabant, tevens is het Udense De Winter Media Groep vooral in Uden erg actief met Kliknieuws.nl en wordt in Den Bosch veel gepubliceerd door Dichtbij.nl.

In de periode van 24 tot en met 30 november verschenen op negen verschillende aggregatie websites 2184 berichten met ongeveer 570 verschillende onderwerpen. Drimble scoort erg hoog, wat betreft het aantal berichten (625 in totaal). Newslocker en Headliner.nl hadden enkel een feed voor Den Bosch, de kleinere regio’s werden niet verslagen. Bij Nieuwstwitter werden twee feeds gevolgd: Den Bosch en de combinatie ‘Oss en Uden’, waarbij Uden in de stroom berichten duidelijk het onderspit delfde.

Volumne aggregators

 

 

De aggregators raadpleegden 117 verschillende bronnen, maar sommige bronnen worden duidelijk vaker dan anderen geaggregeerd.

Grafiek gebruikte bronnen

Het Brabants Dagblad is goed voor ongeveer 45% van alle content die door de aggregators worden aangebonden. De top vijf geraadpleegde bronnen, zijn zelfs goed voor 68,9% van de content. Waar nieuwsbedrijven doordeweeks hun piek in berichten kennen, zouden hyperlocals in het weekend kunnen verschijnen in de feeds van de aggregators. Maar dat bleef uit. De stroom aan berichten kelderde zaterdag volledig.

Berichten aantallen grafiek

Wanneer wordt ingezoomd op het aandeel van het Brabants Dagblad, bekeken per dag, dan zijn het begin en het einde van de werkweek de dalmomentjes. Op deze dagen zie je veel aankondigingen voorbij komen op lokale nieuwssites over evenementen in het weekend of voor de aankomende week.

Aandeel BD per dag

 

Kliknieuws
Opvallend hoog is het aandeel van Thuisinhetnieuws.nl, een lokale nieuwssite waarbij de nadruk ligt op nieuws van de bezoekers. Zij kunnen stukken, foto’s en aankondigingen insturen, waarna deze op de website geplaatst worden. Dat is terug te zien in de onderwerpen, die voornamelijk bestaan uit aankondigingen en politieberichten.

Kliknieuws van De Winter Media Groep speelt zich een stuk beter in de kijker bij de nieuwsrobots dan Omroep Brabant. In de gemeente Uden, de thuisbasis van Kliknieuws, verslaan ze het Brabants Dagblad wat betreft aanwezigheid in de nieuwsaggregators (207 berichten tegenover 215 voor het BD).

Deel 1 over nieuwsaggregatiewebsites gemist? Klik dan hier.
Benieuwd naar het vervolg? Klik dan hier.