Aggregatie websites: Robot in de regio

Online maakt niet ieder medium haar eigen nieuws. Sommige websites ‘vinden’ nieuws. Ze aggregeren stukken van anderen (vinden of scrapen via een online tool of ‘robot’, automatisch inkorten en herplaatsen op de eigen website), en bieden daarmee heel simpel content van anderen aan.

Het Nederlandse medialandschap kent een tal van zulke aggregatie websites, die ik de komende tijd zal gaan onderzoeken.

Als eerste Dichtbij (in dit geval Apeldoorn waar geen redactie is maar een ‘robot’ die voor het nieuws zorgt), Nieuws.nl, Hetnieuws.in, Drimble en Headlines.nl.

Dichtbij-Apeldoorn
De Dichtbij-pagina van Apeldoorn en omstreken loopt vol met tekst, foto’s ontbreken. Op de plek waar credits worden gegeven aan (mee)schrijvers staat op de Apeldoornse pagina ‘Gevonden bij:’. Wie op ‘lees verder’ klikt, komt uit bij de website van De Stentor, Omroep Gelderland of kleinere websites zoals sportuitberkelland.nl. Dichtbij Apeldoorn kent geen redacteuren, de nieuwsberichten lopen dagelijks automatisch binnen. Op die manier krijgt Dichtbij in iedere regio een gezicht, ook wanneer zij daar geen community managers hebben.

Nieuws.nl
Nieuws.nl werkt met ongeveer drie FTE’s. Een hoofdredacteur, een sales-manager en het overige wordt ingevuld door freelancers en stagiairs. Nieuws.nl was tot voor kort actief in vrijwel alle regio’s van Nederland. Dat is mogelijk door de ongeveer 30 franchise partners, die Nieuws.nl heeft. Deze (journalistieke) ondernemers maken gebruik van de faciliteiten van Nieuws.nl, maar maken hun eigen nieuws, uit de regio.

De overgebleven regio’s werden verslagen door de aggregators van Nieuws.nl. “De tool voor dat systeem was gemaakt door onze vorige eigenaar,” legt Mark Zaremba van Nieuws.nl uit. “Onze nieuwe eigenaar, Axivate, is nu bezig met het ontwikkelen van een nieuwe tool, zodat wij weer in iedere regio actief zijn.”

Waarom? Volgens Zaremba voegt de aggregatie tool weinig toe, aan de journalistieke waarde van Nieuws.nl. Toch is het volgens hem belangrijk om in iedere regio aanwezig te zijn en een gezicht te hebben.

Hetnieuws.in
Het Nederlandse ‘Hetnieuws.in’ van Michael Schuijff begon als journalistieke tool. Rond 2008 ontstond bij Schuijff het idee dat een zoekmachine het nieuws inzichtelijker kon maken. De tool moest journalistiek zijn. Hij bouwde de website met vrienden op, maar is gaandeweg in zijn eentje overgebleven om de website te runnen.

Ongeveer vier weken per jaar besteedt Schuijff aan het bijstellen en bijwerken van zijn aggregatiewebsite. Zo probeert hij dubbele berichtgevingen te voorkomen en de juiste bronnen te koppelen aan zijn website. Op dit moment verwerkt zijn site ongeveer tussen de 3000 en 6000 artikelen van ruim 1200 nieuwsbronnen.

Drimble
Drimble (“beheers het nieuws”) claimt de grootste aggregatie-website van Nederland te zijn, met meer dan twee miljoen bezoekers per maand (september 2014). De website biedt een totaalplaatje: zowel landelijk als regionaal nieuws, faillissementen, een aggregatiesysteem voor vacatures, te koop aangeboden spullen en 112-nieuws.

Drimble neemt slechts de eerste 50 woorden van de orginele bron over en linkt daarna door met ‘lees verder bij bron’. Die vijftig woorden worden standaard omringd met vijf advertenties, want na het klikken op de bron is Drimble haar bezoekers kwijt. Dat is niet helemaal waar. De link wordt namelijk altijd geopend in een nieuw tabblad, waardoor de omgeving van Drimble altijd op de achtergrond open blijft.

De omgeving van Headlines.nl wordt nooit verlaten.

De omgeving van Headlines.nl wordt nooit verlaten.

Headlines.nl
Headlines.nl pakt dat anders aan. De bezoeker verlaat daar nooit de omgeving van de website. Wie na het lezen van de eerste 30 a 40 woorden, meer wil weten en op ‘lees verder’ klikt, verlaat de website niet, maar krijgt een kleinere weergave van de orginele bron, binnen de website van Headlines.nl. De bezoeker heeft geen mogelijkheid om headlines.nl te verlaten, doormiddel van klikken bij de originele content bron.

Nieuws aggregatie websites lijken over het algemeen vrij anonieme websites, waar geen maker aan verbonden lijkt te zijn. De komende tijd zoom ik in op een aantal grote aggregatie websites, na Drimble, Headlines, Hetnieuws.in, Nieuws.nl en Dichtbij.nl komen NH-info, Newslocker, en Headliner.nl aan bod. Mocht ik een belangrijke speler over het hoofd gezien hebben, of zijn er op- en aanmerkingen naar aanleiding van mijn onderzoek, dan hoor ik dat graag in de comments.

Lees hier deel 2 van de serie over nieuwsaggregatiewebsites.

4 opmerkingen

  • Fred van Overbeeke

    Kay, dit onderwerp lijkt me ook iets voor een medium met wat bredere verschijning, zoals in Villamedia magazine. Ik ga ze vragen of ze er iets in zien.

  • Kay, ziet er goed uit! Misschien is het leuk om nog iets te doen van Twitter accounts? Ik kan zo gauw geen account opnoemen, maar er zullen er waarschijnlijk velen zijn!
    Groetend,
    Jan

    • Kay den Teuling

      Bedankt Jan. Klopt! Citytweets is bijvoorbeeld een erg grote, die ook zeker in het onderzoek naar voren gaat komen.