Nieuws in de haarvaten – de journalist als nerd en netwerker; met dit college sluit Piet Bakker vanmiddag zijn jaren als lector crossmediale kwaliteitsjournalistiek aan de Hogeschool Utrecht af:
“Mijn studenten bond ik op het hart nooit een werkstuk te beginnen met Het medialandschap is ingrijpend veranderd. “Maar” zeiden ze, “het is wel zo”. Over de tweede zin zei ik niks. Dus: Het medialandschap is ingrijpend veranderd.
Vergeleken met 25 jaar geleden – één generatie terug – is het medialandschap van 2018 onherkenbaar. Iedereen online, overal smartphones, sociale media de belangrijkste platformen. De technologie wordt beheerst door een handjevol Amerikaanse bedrijven, vertrouwde mediamerken concurreren met nieuwkomers, het verzamelen van data heeft het gewonnen van privacy.
Voor het publiek is het een ongekende toename van mogelijkheden, media zijn op zoek naar een businessmodel. En de journalist? Is diens lot verbonden met dat van de media? Als het goed gaat met de media, gaat het dan ook goed met journalisten?” Bakker beantwoordt deze vraag in zijn laatste les.
Zijn afscheidscollege gemist of teruglezen? Lees het op deze pagina.